تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

15 ایده جذاب برای سفره عقد ساده و شیک در منزل

11 شهریور ، 1402
تشریفات ثمین

روز برگزاری مراسم عقد، یکی از خاص‌ترین روزهای زندگی هر زوجی است. برخی از دختران جوان تمایل دارند سفره عقد باشکوهی طراحی کنند تا مراسمشان در یاد همه میهمانان، ماندگار شود. اما به این موضوع فکر کرده‌اید که با طراحی یک سفره عقد ساده و شیک هم می‌توانید مراسمی درخور و به‌یادماندنی داشته باشید؟ لزوما همۀ زیبایی‌ها در شکوه و عظمت تعریف نمی‌شود و گاهی سادگی، می‌تواند زیبایی بیشتری داشته باشد.

اگر شما هم طرفدار سادگی هستید و دوست دارید سفره عقدی ساده، اما زیبا و دلنشین داشته باشید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. چراکه برایتان ایده‌هایی جذاب برای طراحی سفره عقدی ساده و شیک را معرفی خواهیم کرد که بتوانید مراسم خود را با زیبایی هرچه‌تمام‌تر در منزل یا هر مکان دیگری برگزار کنید.

در سفره عقد چه چیزهایی بچینیم؟

احتمالا تا حالا با اجزای سفره عقد آشنا شده‌اید و می‌دانید هرکدام از آن‌ها، نماد چیست. اما آن دسته از عزیزانی که شاید با عناصر سفره عقد و مفهوم آن آشنا نباشند، می‌توانند در این بخش پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

  • آینه: آینه، نماد ورود نور و روشنایی به زندگی عروس و داماد است. در قدیم رسم بود که زوج‌ها موقع خواندن خطبه، در آیینه به یکدیگر نگاه کنند تا دلشان با یکدیگر صاف و زلال شود.
  • شمعدان: شمع و شمعدان نماد انرژی، گرما و روشنایی در زندگی هستند. زرتشتیان معتقد بوده‌اند شمعدان و شمع‌های روشن روی آن، نگهبان زندگی زوج جوان خواهد بود و از آن دو دربرابر ناملایمات روزگار، محافظت خواهد کرد.
  • نان: نان نماد برکت در زندگی آینده زوج‌هاست. به‌طورمعمول نان را با پنیر و سبزی روی سفره قرار می‌دهند. 
  • تخم مرغ: تخم مرغ نماد باروری است. خانواده‌ها با قرار دادن چند تخم مرغ بر سفره عقد، آرزوی فرزندآوری زوج جوان را در دل می‌پرورانند.
  • بادام و گردو: حضور خشکباری مانند بادام، گردو و فندق بر سفره عقد، نماد باروری و فراوانی هستند. این عناصر همراه با گندم تزیین می‌شوند و زیبایی خاصی به سفره عقد ساده و شیک شما خواهند بخشید.
  • میوه: شاید در برخی سفره‌های عقد میوه‌هایی نظیر انار یا سیب را دیده باشید. این میوه‌ها نماد روز‌های شاد هستند. همچنین در فرهنگ اسلامی، نمادی از بهشت دانسته شده و به‌عنوان پاکی زندگی زوج در سفره قرار داده می‌شوند.
  • شاخه نبات: مقصود از نبات در سفره عقد داشتن زندگی‌ای شاد و شیرین است. 
  • سکه: سکه که در سرتاسر سفره پخش شده یا بر سر عروس و داماد ریخته می‌شود، نماد ثروت روزافزون است. 
  • عسل: بعد از جاری شدن خطبه عقد، عروس و داماد عسل در دهان یکدیگر می‌گذارند تا زندگی شیرینی را به یکدیگر نوید دهند. 
  • گلاب: یکی از اجزای سفره عقد گلاب است که برای خوشبو کردن فضای مراسم از گلاب استفاده می‌شود. همچنین نمادی از بهشت نیز به شمار می‌رود.
  • قرآن: معمولا روبه‌روی زوجین قرآن قرار می‌دهند تا نمادی از همراهی خدا با زندگی آن دو باشد. برخی کنار آن کتاب حافظ نیز می‌گذارند.
  • شیرینی: نمادی از شیرینی زندگی است و مهمانان بعد از خطبه دهانشان را با آن شیرین می‌کنند. 
  • کله قند: ساقدوش‌ها کله قند را بر سر عروس و داماد می‌سابند تا بارانی از شیرینی بر سرشان ببارد. 
  • اسپند: اسپند را به عنوان پاک‌کننده و تمیزکننده می‌سوزانند تا دود آن همه جا را پاک کند.

چیدمان سفره عقد ساده و شیک

چیدمان سفره عقد

چیدمان سفره عقد ساده و شیک

شاید تعجب کنید اگر بگوییم که سفره عقد ساده و شیک هیچ ویژگی مشخصی ندارد! در واقع این شما هستید که چیدمان سفره خود را با توجه به سلیقه و تم مورد نظرتان انتخاب می‌کنید. اما نکته‌ای که در این تعریف نباید از نظر دور کرد، ساده بودن این چیدمان در عین شیک بودن آن است.

برای مثال، اگر سفره عقد سنتی مد نظرتان است، می‌توانید از ظروف سفالی یا مسی قدیمی استفاده کنید. این ظروف معمولا در خانه مادرها و مادربزرگ‌های ما پیدا می‌شوند؛ اما اگر قصد خریدشان را دارید، باید بدانید که قیمت ظروف مسی بسیار بالاست. بنابراین توصیۀ ما انتخاب ظروف سفالی است که قیمت کمتری دارند. برای اینکه بدانید هزینه جشن عقد به عهده کیست می‌توانید به مقالات دیگر ما در مجله ثمین مراجعه کنید.

برای چیدمان سفره عقد مدرن نیز بهتر است از کریستال، پلی‌استر، آنتیک و جام‌های گیلاسی استفاده کنید. برای جذابیت بیشتر سفره عقد ساده و شیک اما مدرن خود، بهتر است چند میز پایه کوتاه در زیر سفره بگذارید تا سطح آن بالاتر بیاید. با این کار می‌توانید قسمتی از اجزای سفره را در سطح بالاتری گذاشته و بخشی دیگر را هم در سطوح پایین‌تر قرار دهید.

در هر دو صورت، ایده‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند تا سفره عقد جذاب‌تری داشته باشید:

از پارچه ترمه یا تور استفاده کنید

اگر انتخابتان سفره عقد سنتی است، بهتر است از پارچه‌های ترمه یا قلم‌کاری استفاده کنید. درحالی‌که در سفره عقد مدرن، تورهای رنگی و پارچه‌های دانتل می‌تواند خیلی جذاب باشد. اگر قرار است از تور استفاده کنید، پیشنهاد ما تورهای خشک و حجیم است. چون زمانی که اجزای سفره را روی آن قرار می‌دهید، ظروف داخل آن فرو می‌روند. در این حالت حجمی از تور اطراف ظروف را می‌‌پوشاند و سفره را زیبا‌تر می‌کنند.

نان پنیر و سبزی را تزیین کنید

نان و پنیر و سبزی یکی از اجزای سفره عقد مدرن و کلاسیک به شمار می‌رود. نان و پنیر نماد برکت در زندگی است و نمی‌شود آن را از سفره حذف کرد. به جای لقمه کردن نان و پنیر و پخش کردن آن بعد از عقد بین مهمانان، آن را به صورت دسته‌گل تزئین کنید و در سفره قرار دهید. همچنین می‌توانید نان را به صورت پاپیون اطراف سبزی گذاشته و تربچه‌ها را مثل گل روی آن بگذارید. سبزی‌هایی مانند پیازچه و جعفری نیز می‌تواند زیبایی نهایی کار را دوچندان کند. با این کار، یک سفره عقد ساده اما شیک خواهید داشت.

استفاده از لیوان‌ های بلند شیشه‌‌ای را فراموش نکنید

برای داشتن یک سفره عقد مدرن، جذاب و زیبا می‌توانید خشکبار سفره مانند گردو، بادام و فندق را در کنار نبات، در لیوان‌های بلند و حجیم بلورین قرار دهید. این ست یک تم اروپایی به سفره عقد شما می‌دهد و بسیار خاص و شیک است.

نقل و نبات و بادام را از ظروف سرریز کنید

یک تکنیک زیبا برای طراحی سفره عقد این است که نبات، نقل یا مواد دیگر را از ظروف سرریز کنید. برای این کار باید این خوراکی‌ها را به تکه‌ای مفتول یا میله بچسبانید و سپس آن را به حالتی طبیعی روی ظرف قرار دهید. این کار می‌تواند حالتی خاص و رمانتیک به سفره عقد شما بدهد. شما می‌توانید مقاله کاملی با عنوان آموزش تزیین نبات سفره عقد را بر روی وبسایت ما مطالعه کنید. 

استفاده از بادام در چیدن سفره عقد ساده و شیک

استفاده از بادام در سفره عقد

نبات‌ های رنگی را تزیین کنید

یک ایده خاص و زیبا در تزیین سفره عقد شیک و ساده، این است که نبات را به اشکال مختلفی درآورید. مثلا تبدیل نبات‌های رنگی به دسته گل می‌تواند ایده جالبی باشد.  برای این کار می‌توانید از نبات‌های زرد شیری‌رنگ یا سفید استفاده کنید. همچنین می‌توانید نبات‌های رنگی را در اشکال مختلف و متنوعی تزیین کنید و زیبایی خاصی به سفره عقدتان ببخشید. آشنایی با ایده‌های تزیین نبات سفره عقد می‌تواند برای چیدمان سفره‌ای زیبا به شما کمک کند.

گردو و بادام را به هم بچسبانید

اگر فکر می‌کنید که قرار دادن گردو و بادام به شکل ساده در ظروف جذابیت ندارد، می‌توانید آنها را با چسب به یکدیگر بچسبانید و بدون ظرف روی سفره قرار دهید. اگر بتوانید این کار را با ظرافت خاصی انجام دهید، نتیجه کار سفره‌ای شیک و ساده خواهد شد.

تخم‌ مرغ‌ ها را تزیین کنید

کار دیگری که برای زیباتر شدن سفره عقدتان می‌توانید انجام دهید، این است که به جای رنگ کردن تخم مرغ‌های سفره، آن‌ها را تزیین کنید. می‌توانید تخم مرغ‌ها را درون پارچه‌های توری یا ساتن همراه با مروارید بپیچید که زیبایی بسیار زیادی به اجزای سفره می‌بخشید. علاوه‌براین، می‌توانید اکلیل یا منجوق نیز به کار ببرید. سعی کنید تعداد تخم‌مرغ‌ها بیشتر از 5 عدد باشد؛ چون باعث زیبا و جذاب‌تر شدن سفره عقد خواهد شد.

در انتخاب ظروف دقت کنید

انتخاب ظروف زیبا و مناسب یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که در تزیین سفره عقد باید به آن توجه کنید. این ظروف باید متناسب با تم مراسم و هماهنگ با سایر اجزای سفره انتخاب شوند. برای مثال می‌توانید از مدل‌هایی استفاده کنید که دارای طرح‌ها و نقش‌هایی روی بدنه هستند.

با گل های رنگی سفره را بیارایید

برای اینکه مراسم ساده و شیکی داشته باشید، می‌توانید به گل آرایی سفره عقد نیز فکر کنید. گل آرایی می‌تواند در اشکال و حالت‌های مختلف انجام شود؛ مثلا می‌توانید از چند باکس گل استفاده کنید یا شاخه‎گل‌های رنگی را به صورت زیبا و پراکنده در اطراف سفره عقد قرار دهید. سعی کنید تا جای ممکن از گل‌های رنگی و شاداب استفاده کنید. رز قرمز در سفره عقد حالتی بسیار زیبا و رمانتیک ایجاد خواهد کرد؛ اما توجه داشته باشید که برای زیباتر شدن سفره، تعادل را رعایت کنید تا سفره‌تان زیادی شلوغ نشود. از گل‌های آویزی نیز می‌توانید در تزیین سفره استفاده کنید.

با طرح‌‌های قدیمی اسپند را تزیین کنید

اگر می‌خواهید یک سفره عقد ساده و شیک داشته باشید، باید همه جزئیات را در نظر بگیرید. یکی از این جزئیات تزیین اسپند است. برای تزیین اسپند می‌توانید روی تکه‌ای کاغذ یا مقوا، یک طرح گل نقاشی کرده و روی آن را چسب بزنید. قبل از خشک شدن چسب، اسپندها را روی طرح بریزید تا روی مقوا محکم شوند. استفاده از اسپندهای رنگی موجود در بازار نیز ایده خوبی برای رنگ بخشیدن به سفره سفید و ساده شماست.

از گندم استفاده کنید

یکی از ایده‌های خاص برای زیباتر شدن سفره عقد، استفاده از گندم است. گندم علاوه بر اینکه زیبایی خاصی به سفره عقدتان می‌بخشد، نماد برکت است و حضور آن بر سفره می‌تواند نشانه‌ بسیار خوبی باشد. گندم‌ها را دسته کنید و روی سفره قرار دهید؛ یا اینکه به شکل ساده تکه‌هایی از گندم را به صورت پراکنده روی سفره بگذارید. رنگ طلایی و طرح قدیمی گندم، سفره عقدی ساده و سنتی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

شمع آرایی فراموش نشود

احتمالاً کمتر سفره عقدی را دیده‌اید که در آن از شمع آرایی استفاده نشده باشد. شمع آرایی باعث رمانتیک‌تر شدن سفره عقد می‌شود و منظره‌ای رویایی به مراسم می‌بخشد. شمع‌های فانتزی و لوکس متنوعی در بازار موجود است که دست شما را برای انتخاب باز خواهد کرد. با انتخاب شمع‌های زیبا سفره عقدتان را خاص‌تر کنید. استفاده از تعداد بسیار زیادی شمع وارمر نیز ایده خیلی خوبی برای سفره عقد خواهد بود.

سفره را زیادی شلوغ نکنید 

اگر به تزیینات مدرن و اروپایی دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که سادگی حرف اول را می‌زند.‌ پس سعی کنید تا جای ممکن همه چیز ساده اما شیک و زیبا باشد. به خصوص اگر قرار است سفره عقد مدرن داشته باشید، باید حتماً به این مسئله دقت کنید. این را بدانید که استفاده از ظروف، گل و بادکنک‌های رنگی بیش از اندازه، باعث زیباتر شدن سفره عقد شما نخواهد شد. بلکه برعکس، شلوغی زیادازحد آن، میهمانان را دلزده خواهد کرد و اجزای سفره در شلوغی گم خواهد شد.

به چای پارچه از آینه استفاده کنید

یک ایده خاص و جذاب برای تزیین سفره عقد این است که می‌توانید به جای استفاده از پارچه‌های تور و یا ساتن، وسایل سفره را روی آینه بچینید. برای این کار می‌توانید از آینه‌های یک تکه یا چند تکه بهره ببرید. این ایده در سفره عقد های ساده و شیک بسیار رایج است.

از تضاد رنگی سفره با محیط اطراف هوشمندانه بهره بگیرید

یکی ایدۀ جالب برای زیبا‌تر شدن سفره عقد ساده و شیک شما، به کار بردن تضادهای رنگی است. به عنوان مثال در صورتی که رنگ دیوارهای اتاق خیلی روشن است، می‌توانید اجزای سفره به ویژه پارچه‌ی زیر سفره را از رنگی تیره انتخاب کنید. اما در صورتی که محیط اطراف تم رنگی تیره دارد، از پارچه روشن مثل نقره‌ای و صورتی کم‌رنگ استفاده کنید. با ایجاد این کنتراست و تضاد، سفره عقدتان بسیار جذاب‌تر خواهد شد.

نکات مهم در تزیین سفره عقد ساده و شیک

اگر تصمیم دارید سفره عقد خود را در منزل بچینید یا قصد اجاره باغ کوچک برای مراسم عقد را دارید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید. رعایت این نکات، می‌توانید به برگزاری مراسمی راحت‌تر، زیباتر و خاطره‌انگیزتر برای شما کمک کند.

  • توجه کنید که نحوه چیدمان سفره عقد و اجزای آن به شکلی باشد که در یکدیگر گم نشوند و همدیگر را همپوشانی نکنند.
  • به کمک روبان، تور یا نوارهای مروارید و منجوق، کله قند را تزئین کنید.
  • استفاده از شمع در سفره را فراموش نکنید. بهتر است شمع‌ها کندسوز و دارای محفظه باشند. می توانید از تعداد زیادی شمع وارمر که ارزان قیمت هستند هم دورتادور سفره استفاده کنید.
  • زاویه قرار گرفتن آینه را با صندلی‌های عروس و داماد به گونه‌ای تنظیم کنید که هر دو با نزدیک کردن سرهایشان به یکدیگر بتوانند تصویرشان را در آینه ببینند.
  •  وسایل سفره عقد را تا جای ممکن طبیعی انتخاب کنید. استفاده از گل و میوه مصنوعی از زیبایی سفره‌ شما کم می‌کند و خیلی زود از مد می‌افتد.

تزیین سفره عقد ساده و شیک در منزل

در این مطلب درباره اجزای سفره عقد صحبت کردیم و ایده‌ها و نکاتی را برای چیدمان سفره عقد ساده و شیک با شما در میان گذاشتیم. اما درک می‌کنیم که در شلوغی روزهای نزدیک به عقد و ازدواج، ممکن است فرصت کافی برای انتخاب بهترین مدل برای طراحی سفره نداشته باشید. یا ترجیح دهید انرژی خود را صرف کارهای مهم‌تری کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تشریفات سفره عقد ما استفاده کنید.

نظر شما چیست؟ کدام یک از ایده‌های بالا را بیشتر می‌پسندید؟ آیا ایده دیگری برای تزئین سفره عقد ساده اما شیک در نظر دارید؟ سپاس‌گزار خواهیم شد اگر نظر خود را با ما و سایر خوانندگان مجله ثمین درمیان‌بگذارید.

سوالات متداول

1. ارزان ترین ظروف برای استفاده در سفره عقد کدام است؟ 

استفاده از ظروف سفالی ایده خوبی برای چیدن سفره عقد ساده، شیک و ارزان‌قیمت خواهد بود.

2. مهم‌ترین نکته در طراحی سفره عقد ساده و شیک چیست؟

رعایت هارمونی رنگی و پرهیز از شلوغ‌کاری بیش‌ازحد، نکته مهمی است که در حین چیدن سفره عقد ساده و شیک خود باید به آن توجه داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW