تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون

07 بهمن ، 1402
تشریفات ثمین

ازدواج در کشور ما مراحلی دارد که چندان بی‌شباهت به هفت خوان رستم نیست. بعد از گذر از خوان اول که خواستگاری باشد، نوبت به خوان دوم می‌رسد که بله برون نام دارد و تقریبا یک جور بله گرفتن رسمی از عروس خانم محسوب می‌شود. مثل همه مراسم‌های ایرانی، این مراسم هم تشریفات و قواعد خاص خودش را دارد که یکی از آنها دادن هدیه به داماد است. اگر درباره هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون اطلاعی ندارید و نمی‌دانید از خوان دوم چگونه باید بگذرید، این مقاله حتما به کارتان می‌آید.

خرید بله برون برای داماد

اگر داماد، خوش‌شانس باشد و از مراسم خواستگاری سربلند بیرون بیاید، بله‌برون دومین مراسم جدی و مهمی است که پیش روی آقا داماد و عروس خانم قرار دارد. در واقع بله ‌برون برای گرفتن یک پاسخ «بله» محکم و نهایی از عروس خانم و تعیین شرایط ازدواج انجام می‌شود. وظیفه برگزاری بله ‌برون برعهده خانواده عروس است.

در این مراسم خانواده عروس، بزرگان هر دو فامیل را دعوت می‌کنند تا علاوه بر آشنایی دو خانواده با یکدیگر، درباره مسائلی همچون مقدار مهریه، شیربها، جهیزیه، تاریخ عقد و عروسی و… تصمیم‌گیری شود.

البته ناگفته نماند که در حال حاضر، اهمیت این مراسم به اندازه زمان‌های گذشته نیست و کمی جنبه تشریفاتی به خود گرفته است. در واقع بیشتر صحبت‌های مربوط به مهریه، شیربها و تاریخ‌ مراسم‌ها و… در جلسات خواستگاری، بین دو خانواده مطرح شده و خانواده‌ها خودشان درباره این مسائل تصمیم‌گیری می‌کنند.

امروزه اهمیت مراسم بله ‌برون بیشتر از جهت حفظ سنت‌ها و رسومات، احترام گذاشتن به بزرگان فامیل و آشنا شدن دو خانواده با یکدیگر است. از جمله مهم‌ترین آداب و رسومی که در این مراسم انجام می‌شود، می‌توان به وظایف خانواده داماد در بله برون از جمله بردن انگشتر نشان از سوی خانواده داماد برای عروس، هدیه دادن خانواده داماد به عروس و همچنین هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون اشاره کرد.

معمولا هدایایی که خانواده داماد به عروس می‌دهند، از قدیم‌الایام شناخته‌شده و مشخص هستند. در بیشتر موارد خانواده داماد باید یک پارچه پیراهن مجلسی، چادر عروس، یک جلد قرآن کریم، انگشتر نشان و کله‌قند به خانواده عروس هدیه دهند.

اما غالبا درباره هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون کمتر صحبت شده است. اگر شما از اعضای خانواده عروس هستید، میزبانی این مراسم برعهده شماست و باید بدانید چه چیزهایی را تدارک ببینید. این مراسم را می‌توانید در منزل خود برگزار کنید یا با برخورداری از مزایای سالن اجتماعات بله برون، این مسئولیت را به متخصصان حوزه تدارکات بسپارید. بنابراین در ادامه این مقاله فهرستی از هدایایی که باید برای داماد تهیه شود را آماده کرده‌ایم تا بتوانید این مراسم را به بهترین شکل ممکن برگزار کنید.

لیست هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون

کت و شلوار

یکی از متداول‌ترین هدایایی که در بله برون به داماد داده می‌شود، یک دست کت و شلوار شیک و مجلسی است. 

هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون

خرید کت و شلوار برای داماد در بله برون

انگشتر نامزدی

از آنجایی که شاید برخی خانواده‌ها نگران این باشند که کت و شلوار انتخابی آنها، موردپسند داماد قرار نگیرد، به گزینه‌های دیگری مانند انگشتر نامزدی روی می‌آورند. البته این انگشتر با انگشتر عقد متفاوت است و حکم همان انگشتر نشان که به عروس هدیه می‌شود را دارد.

پیراهن و کراوات

یکی دیگر از انتخاب‌های مرسوم به عنوان هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون، پیراهن مردانه یا کراوات است. این گزینه را می‌توان به صورت ست با کت و شلوار یا جداگانه تهیه کرد و به داماد هدیه داد.

ساعت مچی

اگر بخواهید چیزی غیر از پوشاک به عنوان هدیه انتخاب کنید، ساعت مچی هم می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. یک ساعت مچی شیک هم کاربردی است و هم یادگاری خوبی محسوب می‌شود.

کفش

یک جفت کفش رسمی و برازنده برای آقای داماد قطعا می‌تواند هدیه مناسبی در مراسم بله برون باشد. به خصوص اگر کفشی باشد که داماد بتواند در مراسم عروسی هم از آن استفاده کند. البته ممکن است در شهر و منطقه شما، آداب و رسوم متفاوتی برای برگزاری مراسم بله برون وجود داشته باشد و بنا به همین رسومات هدایای مراسم هم متفاوت باشد.

مثلا در برخی مناطق، مرسوم است که خانواده عروس چندین شاخه نبات مجلسی و تزیین‌شده را در مراسم بله‌برون به خانواده داماد (معمولا مادر داماد) هدیه دهند یا برخی خانواده‌ها، هدایای کوچکی را در بسته‌بندی‌های زیبا به همه حاضران در مراسم می‌دهند تا به عنوان یادگاری از این مراسم به جا بماند.

خرید بله برون برای داماد

خرید کفش برای داماد در بله برون

رسم شما برای هدیه عروس به خانواده داماد در بله برون چیست؟

بله ‌برون یکی از مراسم مهم برای زوج‌هایی است که می‌خواهند زندگی مشترک خود را آغاز کنند. این مراسم براساس سنت‌ها و رسوم قدیمی، برای آشنایی خانواده‌ها و تصمیم‌گیری درباره مسائل مختلف مانند مهریه و… است. هدیه دادن دو خانواده به یکدیگر، یکی از تشریفات مهم مراسم بله برون به شمار می‌آید؛ خانواده داماد برای عروس هدیه می‌آورند و متقابلا خانواده عروس نیز به داماد هدایایی مانند کت و شلوار، کراوات، کفش و… می‌دهند. شما می‌توانید برای برگزاری یک مراسم بله برون تشریفاتی با اجاره سالن اجتماعات از ثمین، سنگ تمام بگذارید و بهترین خدمات و تدارکات را در مقابل خانواده داماد ارائه دهید.

سوالات متداول

1. عروس در مراسم بله برون معمولا چه نوع هدایایی به خانواده داماد اهدا می‌کند؟

عروس معمولا هدایایی که نمادی از محبت و احترام به خانواده داماد باشد، به عنوان هدیه به او تقدیم می‌کند. این هدایا معمولا شامل لوازم خانه، تزئیات داخلی، لوازم آشپزخان، و اشیاء زینتی می‌شوند.

2. چرا اهدای هدایای عروس به خانواده داماد در مراسم بله برون اهمیت دارد؟

اهدای هدایا در مراسم بله برون یک رسم و سنت مهم در فرهنگ‌های مختلف و نماد محبت، احترام و همدلی است. این هدایا نشان از تعهد و توجه عروس نسبت به خانواده داماد دارد و نشانه اندازه‌گیری آینده مشترک این دو خانواده خواهد بود. این مراسم همچنین یک فرصت برای نمایش ثروت و اقتدار خانواده عروس است و به عنوان یک رویداد جشنی و فرهنگی برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW