تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

برای عقد محضری چی ببریم؟ 6 آیتم مهم در عقد

26 دی ، 1402
تشریفات ثمین

احتمالا شما هم موافق هستید که جاری شدن خطبه عقد اصلی‌ترین مرحله از هفت خوان ازدواج محسوب می‌شود. مرحله‌ای که در گذشته‌های کمی دورتر معمولا در خانه عروس برگزار می‌شد اما در سال‌های اخیر بازار عقد محضری بسیار داغ شده است. به همین خاطر هم برای هر عروس و دامادی این سوال پیش می‌آید که برای عقد محضری چی ببریم و چگونه آماده شویم. اگر شما هم به پاسخ این سوال نیاز دارید، این مقاله حتما به دردتان می‌خورد.

لباس برای عقد محضری

بدون شک یکی از اقلام ضروری در لیست خرید وسایل عقد، لباسی است که عروس و داماد باید به تن کنند. معمولا وقتی دغدغه‌های مربوط به انتخاب لباس مطرح می‌شود، ذهنمان فوراً به سمت انتخاب لباس برای عروس می‌رود، اما اهمیت انتخاب لباس مناسب برای داماد نیز دست کمی از لباس عروس ندارد. به همین دلیل ابتدا نکاتی درباره انتخاب لباس برای آقا دامادها مطرح می‌کنیم و سپس به سراغ لباس عروس می‌رویم.

معمولا لباس‌هایی که برای داماد در مراسم عروسی در نظر گرفته می‌شود، باید یک استایل رسمی یا نیمه‌رسمی را به وجود بیاورند. طبیعتاً برای این موقعیت به‌خصوص، کت و شلوار اولین انتخاب خواهد بود. اولین توصیه ما به شما این است به سراغ کت و شلوارهایی با رنگ‌های تیره و سنگین است. دو تکه یا سه تکه بودن کت و شلوار نیز کاملاً به سلیقه خودتان بستگی دارد.

اگر مراسم عقد محضری شما در فصل زمستان برگزار می‌شود رنگ‌های مشکی، طوسی و خاکستری می‌توانند انتخاب خوبی باشند. در مراسم‌هایی که در فصل تابستان برگزار می‌شوند، رنگ‌های روشن‌تر هم می‌توانید استفاده کنید. بهتر است پیراهنی که می‌خواهید بپوشید، پیراهنی با رنگ روشن و هماهنگ با کت و شلوارتان باشد؛ رنگ‌هایی مانند آبی آسمانی، سفید و طوسی روشن، گزینه‌های خوبی به شمار می‌آیند.

فراموش نکنید که پیراهنتان نباید طرح و نقش‌ونگارهای عجیب و غریب داشته باشد. پیراهن ساده یا با طرح راه راه‌های عمودی بهترین انتخاب هستند. ضمناً مراقب باشید که وجود کوچکترین کثیفی، لک یا چین و چروک همه زیبایی لباس و استایل شما را از بین می‌برد. پس حتما از تمیزی و چروک نبودن پیراهن مطمئن شوید.

یکی از چیزهایی که ممکن است از چشم شما پنهان بماند، انتخاب کفش مناسب است. انتخاب درست، کفش‌های رسمی و چرمی با رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای یا سرمه‌ای هستند. از پوشیدن کفش‌های کالج، یا کفش‌های طرح و نقش‌دار خودداری کنید. در نهایت استایل خود را با یک کراوات ساده یا پاپیون مشکی (یا رنگی هماهنگ با کت و شلوارتان) تکمیل کنید.

در کنار همه نکاتی که برای انتخاب لباس مناسب باید در نظر بگیرید تا شیک و خوش‌پوش باشید، این نکته را هم در نظر بگیرید که در انتخاب سایز مناسب دقت کافی به خرج دهید. بهتر است از پوشیدن لباس‌های تنگ و جذب دوری کنید، چون هم جلوه خوبی ندارد و هم دست و پای شما را برای حرکت می‌بندد.

لباس عروس برای عقد محضری

وقتی حرف از عروس و لباس عروس به میان می‌آید، معمولا تصویر یک لباس کاملاً سفید و بلند در ذهنمان نقش می‌بندد. این تصویر برای یک مجلس عروسی کاملاً مناسب است اما لباس مناسب یک عقد محضری، شکل و شمایلی متفاوت دارد.

یکی از این تفاوت‌ها که باعث می‌شود دست شما در انتخاب لباس بازتر باشد، تفاوت در رنگ لباس‌هاست. برخلاف لباس عروسی که تقریباً همیشه به رنگ سفید انتخاب می‌شود، لباس عروس برای عقد محضری می‌تواند رنگ‌های روشن مانند آبی آسمانی، کرم، صورتی، گلبهی داشته باشد.

پوشیدگی و مدل لباس نکته مهم دیگری است که باید آن را در نظر بگیرید. به دلیل رسمی بودن محل برگزاری مراسم عقد محضری و حضور افرادی که غریبه هستند؛ لباسی که برای عقد محضری انتخاب می‌کنید باید پوشیده و رسمی باشد.

مانتوی کتی به همراه شلوار، کت و شلوار یا لباس‌های محجبه‌ای مانند پیراهن‌های بلند و پوشیده مجبوب‌ترین گزینه‌ها برای مراسم عقد محضری به شمار می‌آیند. معمولا عروس‌خانم‌هایی که ترجیح می‌دهند لباس عقد ساده‌تری داشته باشند، مانتو را انتخاب می‌کنند؛ اما این به معنای پوشیدن یک مانتو و شلوار معمولی نیست.

مانتوهایی که برای عقد محضری طراحی می‌شوند، با استفاده از پارچه‌های باکیفیت و کارشده دوخته شده و روی پارچه نیز تزئینات مختصری مانند گلدوزی، سنگ‌دوزی، مروارید دوزی و… وجود دارد. عروس‌خانم‌ها در مراسم‌های عقد محضری، پوشش سر را نیز رعایت می‌کنند. روسری حریر، شال توری، توربان یا هدشال، هر کدام بسته به سلیقه شما و همچنین هماهنگی با سایر لباس‌ها، می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

به طور خلاصه یکی از اولین‌ پاسخ‌هایی که به سوال «برای عقد محضری چی ببریم؟» به ذهنمان می‌رسد، لباس عروس و داماد است. تکلیف لباس داماد تقریباً همیشه از پیش مشخص شده و آن هم چیزی نیست جز کت و شلوار رسمی با رنگ‌های تیره. لباس عروس نیز باید پوشیده و رسمی باشد و البته دست عروس برای انتخاب مدل و رنگ لباس کاملاً باز است.

لباس عروس برای عقد محضری

لباس عروس برای عقد محضری 

دسته گل برای عقد محضری

وقتی به این فکر می‌کنیم که «برای عقد محضری چی لازمه؟» احتمالاً بعد از لباس عروس و داماد، دسته گل عروس به ذهنمان می‌رسد. البته قبل از همه اینها باید دقت کنید که چه روزهایی برای عقد مناسب نیست تا هزینه‌ها و زحماتتان هدر نرود. دسته گل یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که در نگاه اول به چشم می‌آید و انتخاب یک دسته گل مناسب و شیک، به زیبایی استایل عروس می‌افزاید.

برای انتخاب یک دسته گل مناسب، نکات زیر حتما به دردتان خواهد خورد:

  • دسته گلی را انتخاب کنید که ظاهری زیبا داشته باشد و به دلتان بنشیند. لازم نیست حتما مطابق با آخرین مد روز پیش بروید. دسته گل عقدِ شما پیش از هر چیز باید به دل خودتان بنشینید و خودتان نسبت به آن حس خوبی داشته باشید.
  • نکته بعدی که باید در نظر بگیرید انسجام و ساختار قوی دسته‌ گل است. با توجه به اینکه مراسم چند ساعتی طول می‌کشد، دسته گل شما باید منسجم باقی بماند و ساختار محکمی داشته باشد.
  • یادتان نرود که حتما از گل‌های تازه در دسته گل شما استفاده شود، تا زود پژمرده نشود و زیبایی خود را در طول مراسم حفظ کند.
  • آخرین و مهم‌ترین نکته این است که دسته گل باید هم با محیط برگزاری مراسم و هم با لباس و استایل شما هم‌خوانی داشته باشد. بنابراین در انتخاب دسته گل به رنگ لباس، فصل برگزاری مراسم و یک سفره عقد ساده و شیک توجه کنید.
  • اگر لباسی که برای عقد محضری می‌پوشید، سفید رنگ است، گل‌های دسته گلتان می‌تواند رنگ‌های متنوعی داشته باشد اما اگر لباستان رنگی است، ترکیب رنگ‌های مناسب و هماهنگ با رنگ لباستان را انتخاب کنید.
  • در انتخاب نوع گل‌ها نهایت دقت و سلیقه را به خرج دهید. گل‌های مناسب فصل و بادوام‌تر انتخاب‌های خوبی هستند و می‌توانند تا انتهای مراسم زیبایی خود را حفظ کنند. به علاوه هر گلی معنای خاص خود را دارد.
  • از اندازه و ابعاد دسته گل غافل نشوید. نکته‌ای که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، اندازه دسته گل است. در مراسم‌های بزرگ، معمولا از دسته گل‌های بزرگتر که شکوه و نمای بیشتری دارند، استفاده می‌شود اما در مراسم عقد محضری، ترجیحاً باید به فکر دسته گل‌های کوچک‌تر و با تعداد گل‌های کمتر باشید.

مدارک لازم برای عقد محضری

همه چیزهایی که تا اینجا نام بردیم، اگرچه از مهم‌ترین ملزومات عقد محضری هستند، اما اگر هیچ کدام از آنها هم نباشند، خطبه عقد جاری می‌شود. اما اگر هر یک از مدارک و اسنادی که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم را با خود به محضر نبرید، اصلاً خطبه عقد خوانده نمی‌شود. بنابراین فهرست مدارکی که در ادامه می‌آید را حتما به خاطر بسپارید و از روز قبل این موارد را آماده کنید.

مراحل قبل از روز عقد

  1. ابتدا یک محضر عقد مناسب انتخاب کرده و به همراه شناسنامه عروس، داماد و پدر عروس و یک قطعه عکس ۴*۳ از زوجین به آنجا مراجعه می‌کند.
  2. زمانی که این مدارک را به دفتر ازدواج تحویل بدهید، آنها یک معرفی‌نامه به شما می‌دهند که شما را به یک آزمایشگاه مورداعتماد برای انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج معرفی می‌کند.
  3. اگر این نامه را همراه نداشته باشید، آزمایشگاه شما را پذیرش نخواهد کرد و از سوی دیگر این آزمایش‌ها را در هر آزمایشگاه دلخواهی نمی‌توانید انجام دهید.
  4. سپس به آزمایشگاه مراجعه می‌کنید و آزمایش‌های مربوط به اعتیاد و تالاسمی و تزریق واکسن کزاز به عروس‌خانم انجام می‌شود. در ادامه در آزمایشگاه جلسات آموزشی و مشاوره‌ای قبل از ازدواج و آموزش مسائل زناشویی هم صورت می‌گیرد.
  5. در نهایت در روزی که برای عقد به محضر تشریف می‌برید باید نتیجه آزمایش‌ها و تاییدیه آزمایشگاه را به دفتر ازدواج ارائه کنید.

مدارک موردنیاز روز عقد

زمانی که در فرصت تعیین‌شده برای برگزاری مراسم عقد و ثبت ازدواج به محضر می‌روید به مدارک زیر نیاز دارید:

  1. شناسنامه عکس‌دار عروس و داماد به همراه دو برگ فتوکپی از صفحه اول شناسنامه (اگر در صفحه توضیحات، توضیحاتی نوشته شده است، فتوکپی از آن هم لازم است)
  2. کارت ملی عروس و داماد به همراه یک برگ فتوکپی از پشت و روی کارت
  3. دو قطعه عکس ۴*۳ از عروس و داماد
  4. برگه جواب آزمایش و تاییدیه آزمایشگاه
  5. اگر عروس‌خانم دوشیزه هستند و پدرشان نیز در قید حیات است، رضایت و حضور پدر در هنگام عقد ضرورت دارد چرا که پدر عروس باید عقدنامه را امضا کند.
  6. اصل شناسنامه یا کارت ملی پدر عروس
  7. در صورتی که عروس دوشیزه باشد اما پدرشان در قید حیات نباشد، همراه داشتن گواهی فوت پدر الزامی است.
  8. در صورت فوت پدر عروس، پدربزرگ پدری عروس باید در محضر و هنگام عقد حاضر باشد. در غیر این ضورت باید برگه رضایت یا وکالت‌نامه وی باید به محضر ارائه شود.
  9. در صورتی که عروس قبلاً ازدواج کرده باشد، ارائه گواهی فوت همسر قبلی یا طلاق ضروری است.
  10. شهود عقد (حداقل ۲ نفر) به همراه شناسنامه‌هایشان.

وسایل موردنیاز برای عقد محضری

یکی از محاسن مراسم عقد محضری این است که بیشتر کارهای مربوط به تزئین و آماده‌سازی سفره عقد از پیش انجام شده است و اتاق عقد برای برگزاری مراسم آماده است. اما با وجود این همچنان برخی وسایل را باید به همراه خودتان به محضر ببرید. این وسایل عبارتند از:

  • حلقه‌های ازدواج
  • استند برای حلقه‌ها
  • کادوهای عقد
  • نان و پنیر و سبزی سفره عقد
  • فینگر فود برای پذیرایی
  • سرویس طلا و زیرلفظی
  • جام عسل
  • دسته گل
  • پارچه تور یا حریر سفید رنگ برای قندسابی
  • کله قندهای کوچک مناسب برای ساییدن قند
  • شیرینی برای پذیرایی از مهمانان
  • شیرینی برای عاقد و مسئولان دفترخانه

وسایل موردنیاز برای عقد محضری

حلقه‌های ازدواج از وسایل مورد نیاز برای عقد محضری

کادو برای عقد محضری چی ببریم؟

هدیه دادن سر عقد یکی از رسومات قدیمی در مراسم عقد به شمار می‌آید که از مدت‌ها پیش تاکنون به قوت خود باقی بوده است.

شاید اولین هدیه‌ای که در جریان عقد داده می‌شود، زیرلفظی است که هنگام بله گفتن، از سوی خانواده داماد به عروس تقدیم می‌شود. اما به جز این مورد، پس از جاری شدن خطبه عقد، نزدیکان و اقوام نزدیک عروس و داماد، هدیه‌ای به آنها تقدیم می‌کنند.

اگر شما هم به یک مراسم عقد محضری دعوت شده‌اید و دنبال ایده‌های مناسب برای هدیه دادن هستید، فهرست زیر به شما کمک خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید هدیه‌ای که سر عقد به عروس و داماد می‌دهید، تنها نشان‌دهنده مهر و محبت شما نیست، بلکه علاوه بر این موضوع، می‌تواند یک کمک و حمایت مالی برای شروع زندگی آنها باشد.

  • معمولا برادرهای عروس و داماد، یک قطعه طلا یا یک نیم ست طلا هدیه می‌دهند.
  • خواهرهای عروس و داماد نیز زیورآلات طلا یا سکه‌های پارسیان هدیه می‌دهند.
  • پول نقد و کارت هدیه نیز از گزینه‌های بسیار رایج کادو سر عقد هستند.
  • سکه طلا یک انتخاب خیلی خوب برای هدیه دادن است. بسته به توان مالی و میزان نزدیکی و صمیمیتی که با عروس و داماد دارید، می‌توانید سکه‌های بهار آزادی یا سکه‌های گرمی را به عنوان هدیه، به زوج جوان تقدیم کنید.
  • یک انتخاب هوشمندانه برای کادوی عقد، هدیه دادن یک تور تفریحی یا یک سفر زیارتی است. شاید باورتان نشود اما تورهای گردشگری خوش‌قیمت و مقرون به صرفه‌ای را می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کنید و زوج جوان را به یک سفر دل‌چسب دعوت کنید. این هدیه هم متمایز و متفاوت و هم برای عروس و داماد لذت‌بخش است.
  • از دیگر کادوهای خلاقانه‌ای که می‌توانید برای عقد به عروس و داماد بدهید، سبدهای گلی است که در واقع سبد گل نیست! بلکه گل‌های آن، اسکناس‌های تزئین‌شده هستند. این هدیه هم زیباست و هم متفاوت و هم قطعاً به کار عروس و داماد می‌آید.

نکته آخر درباره کادوی مراسم عقد اینکه سعی کنید در حد توان مالی خودتان یک کادوی مناسب به عروس و داماد هدیه دهید و خود را درگیر چشم و هم‌چشمی‌ها و رسومات اشتباه نکنید.

برگزاری تشریفاتی مراسم عقد محضری

مراسم عقد محضری، یکی از مهم‌ترین مراسم‌هایی است که زوج جوان باید آن را پشت سر بگذارند. چرا که در این مراسم آنها رسماً زن و شوهر می‌شوند و پیمان ازدواجشان ثبت می‌شود. به همین دلیل اینکه «برای عقد محضری چی ببریم» یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های زوج‌ها و خانواده‌هایشان است. ما در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای مفید برای انتخاب لباس عروس و داماد، دسته‌گل عروس، وسایلی که باید با خود به محضر ببرید، مدارک لازم برای ثبت ازدواج و کادوی مناسب سر عقد، فراهم کنیم. اگر تصمیم دارید مهمان‌های زیادی دعوت کنید و مراسم بزرگی بگیرید، می‌توانید برگزاری مجالس عروسی، عقد و حتی نامزدی خود را به تشریفات ثمین بسپارید. ما مطمئن می‌شویم همه‌چیز به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

سوالات متداول

1. چه مواردی در عقد محضری باید مورد توجه قرار گیرد؟

در عقد محضری، موارد زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. دسته گل، لباس عروس و داماد، مدارک و کادوها از مواردی هستند که برای مراسم عقد باید در نظر داشت.

2. هزینه خرید وسایل عقد به عهده کیست؟

معمولا براساس سنت‌های ما ایرانی‌ها، هزینه ثبت عقد در دفتر و محضر بر عهده داماد و هزینه برگزاری مراسم و پذیرایی و.. برعهده خانواده عروس است. البته این مسئله بیشتر به رسومات هر منطقه و توافق بین خانواده‌ها بستگی دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW