تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند؟ آداب خواستگاری برای خانواده پسر

26 دی ، 1402
تشریفات ثمین

جلسات خواستگاری به ویژه اگر قرار باشد فرایند ازدواج به شکل سنتی پیش برود، احتمالا اولین دیدار‌ خانواده‌های عروس و داماد با یکدیگر است. به همین دلیل این که خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند و چه رفتاری داشته باشند، قطعا در پاسخی که از خانواده دختر دریافت خواهند کرد، تاثیر فراوانی خواهد داشت. بنابراین خانواده داماد باید خود را به خوبی برای این مراسم اماده کنند و با صحبت‌ها و سوالاتی که باید مطرح شود اشنایی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین حرف‌هایی که خانواده پسر باید در جلسه خواستگاری بزنند و سوالاتی که باید پرسیده شود، بپردازیم.

سوالات خانواده داماد در خواستگاری

اگر قرار است در آینده نزدیک به خواستگاری بروید، احتمالا یکی از دل‌مشعولی‌های اصلی‌تان این است که بعد از خریدن بهترین دسته گل خواستگاری، چه رفتاری در مجلس داشته باشید یا اینکه صحبت‌های خانواده داماد در خواستگاری حول محور چه موضوعاتی می‌چرخد.

داشتن چنین دغدغه‌هایی اصلا عجیب نیست، چراکه جلسات خواستگاری به خصوص در ازدواج‌های سنتی، تعیین‌کننده سرنوشت دو جوان خواهد بود. پس بدیهی است که در چنین مراسمی، حتما باید به همه جزئیات رفتاری و گفتاری دقت کنید.

نوع برخورد شما با خانواده طرف مقابل و سخنانی که به زبان می‌اورید، نشان‌دهنده شخصیت، تربیت و فرهنگ خانوادگی‌ شماست. به همین خاطر بهتر است حتما قبل از جلسه خواستگاری درباره اینکه باید چه چیزهایی را مطرح کنید و چه سوالاتی بپرسید با خانواده خود مشورت نمایید. 

حتی می‌توانید فهرست سوالاتی که خودتان و پدر یا مادرتان می‌خواهید بپرسید را از قبل مشخص کنید و جواب‌های خودتان به ان سوالات را هم در نظر بگیرید. اگر این کارها را انجام بدهید در جلسه خواستگاری سردرگم و دستپاچه نخواهید شد و به خوبی می‌توانید پاسخ‌های عروس و خانواده‌اش را با پاسخ‌های خودتان مقایسه کنید.

در ادامه این مقاله به صورت جزئی‌تر به صحبت‌ها و سوالات خانواده داماد خواهیم پرداخت و به شما کمک می‌کنیم خودتان را برای مراسم اماده سازید. 

سوالات خانواده داماد در خواستگاری

مراسم خواستگاری

حرف های پدر داماد در خواستگاری

معمولا وقتی مراسم خواستگاری اغاز می‌شود، در ابتدا هیچ کس به روی خودش نمی‌اورد که هدف اصلی برگزاری این مراسم چیست! و درباره همه چیز از اب‌وهوا گرفته تا آخرین فضاپیمای شرکت ایلان ماسک (!) صحبت می‌شود الّا ازدواج دو جوان.

طبیعتا در خواستگاری، خانواده عروس برای مطرح کردن موضوع اصلی پیش‌قدم نمی‌شوند و منطقی هم هست؛ بالآخره این شما هستید که برای خواستگاری کردن به خانه آنها رفته‌اید و خودتان هم باید شروع‌کننده باشید.

دقیقا در همین نقطه است که پدر داماد هم‌چون فرشته نجات از راه می‌رسد و وظیفه خود را برعهده می‌گیرد. نقش پررنگ پدر داماد در جلسه خواستگاری در همان جمله معروفِ «خب دیگه کم‌کم بریم سرِ اصل مطلب» نهفته است.

پدر داماد به عنوان بزرگِ خانواده داماد باید آغازگر صحبت‌های خانواده داماد در خواستگاری باشد و برود سرِ اصلِ مطلبی که همه منتظر آن هستند.

پدر خانواده ابتدا به معرفی خود و خانواده‌اش می‌پردازد. مختصری درباره گذشته خانواده خودش، تحصیلات و شغل خود و مادر داماد صحبت می‌کند و در نهایت به سراغ یک معرفی کلی از داماد می‌رود.

پدر داماد، باید درباره میزان تحصیلات، شغل، درآمد و وضعیت اقتصادی پسر خود صحبت کند. او باید در صحبت‌های خود با نهایت صداقت به خصوصیات پسرش و اهدافی که داماد در آینده برای زندگی مشترک خود دارد، اشاره کند.

پدر داماد بعد از گرم کردن مجلس و مطرح کردن اصلِ مطلب و سایر صحبت‌های مرتبط، کم‌کم باید سررشته صحبت را به دیگران بسپارد تا دیگران نیز فرصت گفتن نظرات خود را داشته‌ باشند.

بهتر است در این صحبت‌ها پدر داماد نگاه از بالا به پایین نداشته باشد، در معرفی خود و خانواده‌اش به خصوص اقا داماد اغراق نکند و واقعیت‌ها را مطرح نماید.

سوالات مادر داماد در خواستگاری

اگر استرس صحبت کردن با مادر داماد و پاسخ دادن به سوالات او، برای عروس خانم، بیشتر از صحبت کردن با خود داماد نباشد، قطعا کمتر نیست.

معمولا به خاطر حساسیت‌هایی که مادر شوهرها دارند یا به خاطر باورهایی که درست یا غلط در ذهن مردم جا افتاده است، رویارویی با مادر داماد برای عروس به ویژه در جلسات خواستگاری سخت و استرس‌زا خواهد بود.

اما مادر داماد با برخورد و رفتار درست می‌تواند این استرس را تا حد ممکن کاهش دهد و تاثیر خوبی در ذهن عروس و خانواده‌اش به جا بگذارد. 

بهتر است که مادر شوهرهای آینده در جلسات خواستگاری، صحبت‌های خود را با چاشنی لبخند محبت‌امیز و لحن مادرانه و مهربان مطرح کنند و نسبت به عروس آینده خود و نگرانی‌هایش برخوردی همدلانه داشته باشند. رفتار محبت‌امیز، کلام نرم و صمیمانه و سخنان محترمانه باعث می‌شود مادر داماد تاثیر بسیار خوبی بر عروس خانم بگذارد.

سوالاتی که معمولا مادر داماد در جلسه‌ خواستگاری مطرح می‌کند، سوالاتی زنانه و مادرانه هستند و ممکن است دغدغه‌های متفاوتی با دغدغه‌های جوانان، مورد سوال مادران باشد. این پرسش‌ها می‌توانند شبیه به موارد زیر باشند:

  • انگیزه و علت تمایل شما (عروس خانم) برای ازدواج چیست؟ 
  • چه معیارهایی برای ازدواج و انتخاب فرد موردنظر خود دارید؟
  • آیا ازدواج از هدف‌های شما در زندگی بوده است؟
  • احساس و نظر شما درباره مادر شدن چیست؟
  • ترجیح می‌دهید چند سال دیگر بچه‌دار شوید؟
  • رفتار و ارتباط شما با کودکان چگونه است؟
  • چه اهمیتی برای خانواده قائل هستید؟
  • آیا تا به حال دور از خانواده خود زندگی کرده‌اید؟ 
  • چه مقدار به خانواده خود وابسته هستید؟
  • خود را پایبند به رسومات خانوادگی می‌دانید؟ اهمیت رسومات در نظر شما چقدر است؟
  • درباره روابط با اقوام خود و همسر آینده‌تان چه نظری دارید؟
  • توقع شما از زندگی مشترک و از همسرتان چیست؟
  • توانایی‌های خانه‌داری شما چقدر است؟
  • شاغل/ در حال تحصیل هستید؟ و اگر هستید آیا بعد از ازدواج می‌خواهید به کار کردن یا درس خواندن ادامه دهید؟

سوالاتی که مادر داماد از عروس خانم می‌پرسد می‌تواند در هر زمینه و موضوعی باشد. اما بهتر است مادر داماد در جلسه اول خیلی عروس خانم را تحت فشار نگذارند چرا که در اثر استرس زیاد ممکن است جواب‌های دقیق و سنجیده‌ای دریافت نکنند.

اگر نظر عروس خانم به صورت کلی مثبت بود و قرار بر ادامه جلسات اشنایی گذاشته شد، مادر داماد می‌توانند به تدریج سوالات خود را در موضوعات مختلف مطرح کنند.

سوالات مادر داماد در خواستگاری

مراسم خواستگاری

لیست سوالاتی که در خواستگاری باید بپرسید

در ادامه پاسخ به سوال خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند، حالا نوبت به مهم‌ترین و تعیین‌کننده بخش پرسش‌ و پاسخ‌ها رسیده‌ایم؛ یعنی سوالاتی که عروس یا داماد در خواستگاری از یکدیگر می‌پرسند تا براساس آنها برای یک عمر با هم بودن تصمیم بگیرند.

قبل از اینکه به سراغ لیست سوالات برویم باید به پنج نکته مهم اشاره کنیم:

  • اگر ازدواج شما به صورت سنتی پیش رفته و جلسات خواستگاری اولین دیدار و اشنایی شما با عروس خانم است، باید سوالاتی را مطرح کنید که میزان تفاهم شما در مسائل اساسی و حیاتی را مشخص می‌کند. مطرح کردن برخی سوال‌ها مثل اینکه «دروغ می‌گویید یا خیر»، «متعهد هستید یا خیر» و… تقریبا بی‌فایده است، چرا که هیچ‌کس را پیدا نخواهید کرد که بگوید بله من دروغگوی قهاری هستم!
  • پاسخ بسیاری از سوالات مانند انچه در بالا به عنوان مثال اشاره شد، در دیدارها و قرارهای حضوری مشخص خواهد شد.
  • قبل از اینکه به سراغ سوال‌ها بروید، به طرف مقابل یاداور شوید که قرار نیست به خاطر پاسخ‌هایی که می‌دهد، قضاوت یا سرزنش شود. تنها قرار است شما با بررسی این پاسخ‌ها به این نتیجه برسید که به اندازه کافی تفاهم دارید یا خیر.
  • به یاد داشته باشید که صادقانه پاسخ دادن به سوالات یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر دو طرف باید به آن پایبند باشند. فراموش نکنید که پای یک عمر زندگی در میان است.
  • قرار نیست که شما و عروس خانم درباره همه سوالات طرز تفکر یکسانی داشته باشید و یک تفاهم ۱۰۰ درصدی بین شما برقرار باشد. در واقع نگاه شما و طرف مقابل‌تان به این موضوعات باید به حد کافی به یکدیگر نزدیک باشد.

حالا با در نظر گرفتن این نکات، لیست سوالاتی که باید در خواستگاری مطرح شود را مطالعه کنید و در مراسم خواستگاری خود از آنها کمک بگیرید:

  1. لطفا در چند جمله خودتان را معرفی کنید. (درباره خانواده، تحصیلات، شغل، مختصری از وضعیت خانوادگی و… صحبت کنید.) چه چیزهایی را در گذشته خود به عنوان نقاط عطف زندگی‌تان می‌دانید؟ به عبارت دیگر بهترین و بدترین اتفاقات زندگی شما چه بوده است؟
  2. آیا نکته خاصی در مورد شرایط زندگی و سبک زندگی‌تان وجود دارد که باید بدانم؟ (مثلا شغل شما 
    ماموریت‌های طولانی یا شیفت‌های شبانه دارد؟ عادت خاصی دارید که در سبک زندگی شما مشخص و بارز باشد؟)
  3. به دلخواه تصمیم به ازدواج و به خصوص آمدن به این خواستگاری گرفتید یا به اجبار؟
  4. تحصیلات‌تان چقدر است و نظرتان درباره تحصیل چیست؟
  5. تحصیلات طرف مقابل برای شما چقدر اهمیت دارد؟
  6. انگیزه‌ شما از ازدواج چیست؟
  7. چقدر از زمان خود را روزانه در فضای مجازی یا با گوشی موبایل می‌گذرانید؟ 
  8. نقاط ضعف و قوت خود را چه می‌دانید؟
  9. چه دیدگاهی نسبت به تعهد و خیانت در رابطه دارید؟
  10. درباره حقوق زنان چه دیدگاهی دارید؟
  11. آیا حقوقی از جمله حق طلاق، حق اشتغال و حق سفر خارج از کشور را می‌خواهید؟
  12. نظرتان در مورد مهریه چیست؟ 
  13. به نظرتان کدام خصوصیت زن و مرد باعث شکل گرفتن یک ازدواج موفق می‌شود؟
  14. آیا مسائلی هستند که در آینده بخواهید در مورد آنها به من توضیح بدهید و فکر می‌کنید الان برای توضیح‌شان زود است؟ 
  15. از بین کار، خانواده خودتان، دوستان و ازدواج، ازدواج اولویت چندم است؟
  16. نظر شما درباره ظاهر همسرتان چیست؟
  17. نظرتان در مورد محل سکونت بعد از ازدواج چیست؟ 
  18. خانه موردنظر شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
  19. آیا اهل سیاست هستید؟ چقدر؟
  20. آیا فکر می‌کنید باید با همسرتان در زمینه‌های سیاسی هم‌نظر باشید؟
  21. آیا اهل تلویزیون دیدن‌ هستید؟ کدام برنامه‌ها را دوست دارید؟
  22. (اگر عروس خانم شاغل هستند) درآمد شما چقدر است؟
  23. چقدر در پس‌انداز‌ کردن موفقید؟
  24. آیا با خرج کردن حقوق خودتان در منزل موافق هستید؟
  25. منظورتان از تفریح کردن چیست؟ در واقع چه چیزی برای شما تفریح محسوب می‌شود؟
  26. قصد بچه‌دار شدن دارید؟
  27. اگر بله، به نظرتان باید چند بچه داشته باشیم؟
  28. اگر بچه‌دار نشویم چگونه باید با این موضوع کنار بیاییم؟
  29. به نظرتان چطور باید از بچه مراقبت کنیم؟ مسئولیت بچه در داخل و بیرون از خانه با چه کسی است؟
  30. به طور خلاصه، مهم‌ترین معیارهای ازدواج موفق از نظر شما کدامند؟
  31. نظرتان در مورد کار‌های درون خانه چیست و به نظرتان چقدر از آنها بر عهده من و چقدر بر عهده شماست؟
  32. به نظرتان زندگی و ازدواج‌ ایده‌آل چه ویژگی‌هایی دارد؟
  33. چقدر مذهبی هستید؟
  34. آیا نماز می‌خوانید و روزه می‌گیرید؟ به نظرتان من باید این کارها را بکنم؟
  35. به نظرتان باید در تمامی مسائل و رازهای زندگی باهم صحبت کنیم؟ یا مجازیم چیزهایی را پنهان کنیم؟
  36. چه کار‌هایی انجام می‌دهید که از نظر مذهبی/ فرهنگی/ عرفی ناپسند است و به نظرتان من باید از آنها باخبر باشم؟
  37. صبح‌ها چه موقع از خواب بیدار می‌شوید و شب‌ها چه موقع به خواب می‌روید؟
  38. در گذشته مشکلی در زمینه سلامتی داشته‌اید؟ چه سلامت روان و چه سلامت جسمی.
  39. سابقه اعتیاد به هر نوع ماده مخدر یا الکلی دارید؟ آیا ترک کرده‌اید؟
  40. در گذشته رابطه جدی داشته‌اید؟ اگر جواب مثبت است، به طور خلاصه دلیل شکست در رابطه چه بوده؟
  41. چقدر به مهمانی دادن و مهمانی رفتن علاقه‌مندید؟
  42. به نظرتان چند وقت یک‌بار باید به خانه والدین‌مان برویم؟
  43. در مهمانی‌های مناسبتی مثل روز عید یا روز پدر و مادر به نظرتان پدر و مادر چه کسی در اولویت هستند؟
  44. آیا هنوز نیازمند گردش با دوستان‌تان به‌شکل مجردی هستید؟ چقدر؟
  45. اگر با خانواده خودم به مشکلی بخورم، در بحث با آنها چه واکنشی نشان می‌دهید؟
  46. اگر با خانواده شما به مشکل بخورم در بحث با آنها چه واکنشی نشان می‌دهید؟
  47. آیا اهل ورزش کردن هستید؟
  48. آیا در حال حاضر احساس خوشبختی و خوشحالی می‌کنید؟
  49. از شلوغی و جمع خوش‌تان می‌اید یا از تنهایی و نهایتا جمع چند نفره و خودمانی؟
  50. آیا برای‌تان مهم است که اگر صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، من هم بیدار باشم؟
  51. اهل مسافرت هستید؟
  52. در خانواده شما چه کسی مهم‌ترین تصمیمات را می‌گیرد و حرف نهایی را می‌زند؟
  53. این فرد چه تاثیری روی شما و تصمیم‌هایتان دارد؟
  54. رابطه‌تان با خانواده‌ به چه شکلی است؟
  55. خانواده‌تان با عروس و داماد‌های دیگر چه رابطه‌ای دارند؟
  56. دیگر اعضای خانواده شما چقدر در تصمیمات‌تان تاثیرگذارند؟
  57. مهم‌ترین خصلتی که دوست دارید در همسرتان وجود داشته باشد و در پدرتان وجود دارد، چیست؟
  58. به نظر شما بهترین خصلت یا خصلت‌هایی که پدر و مادرتان دارند چیست؟
  59. اگر خانواده‌تان مذهبی هستند؛ چقدر نظرات مذهبی آنها در زندگی برایتان اهمیت دارد؟
  60. آیا اهل مطالعه هستید؟ بهترین کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌اید را نام ببرید.
  61. بهترین فیلمی که مشاهده کرده‌اید چه بوده است؟
  62. آیا از شغل‌تان لذت می‌برید یا صرفا به خاطر درآمد در حال انجامش هستید؟
  63. چقدر اهل چالش‌های جدید هستید؟ چقدر ریسک می‌کنید؟
  64. از نظر دیگران و خودتان چقدر وقت‌شناس هستید؟
  65. چقدر انسانِ شوخ‌طبعی هستید؟ دیدگاهتان درباره شادی و شوخ‌طبعی چیست؟
  66. به نظرتان چقدر انتقادپذیرید؟
  67. هدف خاصی در زندگی دارید؟
  68. زندگی ایده‌آل از نظر شما چگونه است؟
  69. به نظرتان پول چقدر اهمیت دارد؟
  70. زندگی خودتان را در  5 یا 10 سال آینده چگونه می‌بینید؟
  71. آیا در حال حاضر بدهی مالی دارید؟ قسط پرداخت می‌کنید؟
  72. آیا به جز زندگی خودتان باید هزینه زندگی فرد یا افراد دیگری را هم بپردازید؟
  73. بین خسیس بودن و دست‌و‌دلباز بودن از 0 تا 10 چه نمره‌ای به خود می‌دهید؟
  74. دوستان صمیمی شما مجرد هستند یا متاهل؟
  75. چقدر با دوستان‌تان رابطه صمیمی دارید و باید چند وقت یک‌بار هم را ببینید؟
  76. آیا سابقه درگیری فیزیکی، حضور در دادگاه، کلانتری، درگیری‌های قضایی و… دارید؟

آیا شما در موقعیت سوال کردن در خواستگاری قرار گرفته‌اید؟

قطعا یک مراسم خواستگاری خوب هزاران نکته باریک‌تر از مو دارد که مطرح کردن همه آنها در یک مقاله نمی‌گنجد. با وجود این، ما سعی کردیم به این نکته بپردازیم که «خانواده داماد در خواستگاری چه بگویند؟» و به مهم‌ترین چیزهایی که به عنوان وظایف خانواده داماد در خواستگاری شناخته می‌شوند، اشاره کنیم. یادتان نرود در مراسم خواستگاری نحوه برخورد، رفتار و گفتار شما به عنوان داماد و خانواده شما اهمیت بسیار زیادی دارد و دیدگاه خانواده عروس را درباره شما شکل می‌دهد. بنابراین در صحبت‌ها، سوالات و اظهار نظرهای خود نهایت دقت را به خرج دهید.

اگر جلسه خواستگاری بر وفق مراد بود و همه‌چیز به نفع شما پیش رفت، می‌توانید برای برگزاری مجالس نامزدی و مجالس عروسی، همه امور را به ثمین بسپارید تا این مراسم را به بهترین شکل اجرا کند.

سوالات متداول

1. در خصوص شغل و تحصیلات، خانواده داماد معمولا چه سوالاتی از خانواده عروس می‌پرسند؟

خانواده داماد ممکن است در خصوص شغل و تحصیلات افراد خانواده عروس سوالاتی مطرح کنند. مثلا سوالاتی در مورد تحصیلات فرد، شغل او، تجربیات کاری و آینده حرفه‌ای او مطرح می‌شود. این سوالات به منظور شناخت بیشتر از پس زمینه تحصیلی و شغلی عروس و تطابق آن با توقعات و اهداف خانواده داماد است.

2. در مورد موضوعات دینی و فرهنگی، خانواده داماد چه سوالاتی از خانواده عروس می‌پرسند؟

خانواده داماد ممکن است در خصوص مسائل دینی و فرهنگی نیز سوالاتی داشته باشند؛ به عنوان مثال، سوالاتی در مورد میزان تعهد به اصول دینی، مراسم و آیین‌های فرهنگی و نحوه نگهداری از این اصول در زندگی روزمره. این سوالات به منظور اطمینان از تطابق ارزش‌ها و اعتقادات دینی و فرهنگی میان دو خانواده و آینده زناشویی جوانان است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW