تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

روزهای مبارک برای عقد

15 آذر ، 1402
تشریفات ثمین

یکی از اولین چیزهایی که ذهن زوج‌های جوان و خانواده‌هایشان را به خود مشغول می‌کند، تعیین تاریخ و زمان مراسم‌های مختلفی است که باید برگزار شود. یکی از مهم‌ترین مراسم‌های پیشِ روی زوج‌ها، مراسم عقد است. اگر در آستانه ازدواج و برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسمات هستید، احتمالاً این سوال برای شما هم پیش آمده است که چه روزهایی برای عقد مناسب نیست؟ بنابراین اگر می‌خواهید پاسخ این سوال را بدانید و روزهای خوش‌یمن برای عقد را بشناسید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چه روزهایی از ماه قمری برای عقد خوب نیست؟

خیلی از افراد باور دارند که همۀ روزها روز خداست و فرقی نمی‌کند که چه روزی برای مراسم عقد انتخاب شود. اما برخی نیز اعتقاد دارند که نه‌تنها برای برگزاری مراسم مهم و مبارکی مثل مراسم عقد، بلکه برای انجام کارهای مهم دیگری، مانند برگزاری مراسم خواستگاری، خریدوفروش یا راه‌اندازی کسب‌وکار هم باید به دنبال روزهای مناسب گشت و از انجام دادن کارهای مهم در برخی روزها اجتناب کرد.

بنابراین براساس توصیه‌های دینی، مذهبی و عرفی، برخی از روزهای ماه برای جاری شدن خطبه عقد مناسب نیست.

در ادامه، مهم‌ترین روزهای نامبارک برای عقد در تقویم قمری را معرفی خواهیم کرد.

چه روزهایی برای عقد مناسب نیست

برگزاری مراسم عقد

روزهای قمر در عقرب

یکی از ایامی که نه برای عقد و ازدواج و نه برای هیچ کارِ مهم دیگری مناسب نیست، ایام قمر در عقرب است. این اصطلاح به پدیده‌ای در ستاره‌شناسی گفته می‎شود که ماه (قمر) از صورت فلکی عقرب عبور می‌کند. قمر در عقرب ماهی یک بار رخ داده و هر بار، معمولا 2، 3 روز طول می‌کشید

برگزاری مراسم عقد در این روزها هم از سوی بزرگان دین و هم از سوی منجمان، نهی شده است. برای مثال از امام صادق (ع) روایت شده کسی که در زمان‌های قمر در عقرب ازدواج کند، نیکی نمی‌بیند. روزهای قمر در عقرب هر ماه با ماه‌های دیگر متفاوت است و شما می‌توانید با جستجو در اینترنت، فهرست روزهای قمر در عقرب هر ماه را پیدا کنید.

ایام مُحاق

روزهایی از انتهای ماه که در آنها نه در هنگام صبح و نه در هنگام شب، ماه دیده نمی‌شود، ایام محاق نام دارد. معمولاً از روز بیست و هشتم ماه قمری تا انتهای ماه را ایام محاق در نظر می‌گیرند و بهتر است در این روزها خطبه عقد جاری نشود.

ایام منحوسه

از دیگر روزهایی که توصیه شده که در آنها از عقد و ازدواج اجتناب شود، ۷ روز در ماه است. روزهای سوم، پنجم، سیزدهم، شانزدهم، بیست‌ویکم، بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم ماه قمری برای عقد مناسب نیست.

دیگر روزهای نامناسب برای عقد

در احادیثی از ائمه اطهار (ع) روایت شده است که در هر یک از ماه‌های قمری، برخی روزهای خاص برای انجام کارهای مهم از جمله عقد مناسب نیستند. این روزها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ماه محرم
  • ماه صفر
  • ۴ ربیع‌الاول
  • ۲۸ ربیع‌الثانی
  • ۲۸ جمادی‌الاول
  • ۱۲ جمادی‌الثانی
  • ۲۶ رجب
  • ۱۲ شعبان
  • ۲۴ رمضان
  • ۲ شوال
  • ۲۸ ذوالقعده
  • ۸ ذوالحجه
  • روزهای شهادت یا وفات معصومین

بنابراین اگر بخواهیم در یک جمله به سوال چه روزهایی برای عقد مناسب نیست پاسخ بدهیم، باید گفت برگزاری مراسم و جاری شدن خطبه عقد در روزهای قمر در عقرب، ایام محاق، ایام منحوسه، برخی روزهای خاص در هر ماه قمری و ایام شهادت ائمه معصومین (ع) توصیه نمی‌شود.

اما اگر به هر دلیلی زوج‌ها نتوانستند تاریخ مناسبی را پیدا کنند و مجبور به برگزاری مراسم در روزهای قمر در عقرب و روزهایی که به آنها اشاره کردیم، شدند؛ حتماً صدقه بدهند و قبل از جاری شدن خطبه عقد، آیت‌الکرسی، سوره حمد و معوذتین (سوره ناس و سوره فلق) بخوانند.

روزهای نامناسب برای عقد

برگزاری مراسم عقد و ازدواج در روزهای مناسب سال

روزهای خوب ماه قمری برای ازدواج

حالا که پاسخ سوال «چه روزهایی برای عقد مناسب نیست» را گرفتیم، باید روزهای مبارک برای عقد را نیز معرفی کنیم. شما می‌توانید در یکی از روزهای خوش یمن زیر، سفره عقد ایرانی خود را بچینید و برای شروع زندگی مشترک آماده شوید:

  • خواندن خطبه عقد و برگزاری مراسم عقد و ازدواج در ماه شوال توصیه شده است (البته موارد مربوط به قمر در عقرب و ایام منحوسه باید رعایت شود).
  • خواندن خطبه عقد در اعیاد مذهبی مانند عید قربان، عید غدیر خم، عید مبعث، سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، میلاد پیامبر اسلام (ص) و دیگر روزهای ولادت معصومین، بسیار مناسب است.
  • براساس روایات و سخنان ائمه اطهار، روزهای یکم، دوم، ششم، هفتم، هشتم، دوازدهم، چهاردهم، پانزدهم و بیست‌وهفتم ماه قمری برای عقد و ازدواج مناسب است.

روزهای خوش یمن هفته برای ازدواج

برای انتخاب روز مناسب برای برگزاری مراسم عقد، علاوه بر اینکه باید به روزهای مناسب و نامناسب ماه قمری توجه کرد، خوب است روزهای مناسب هفته را نیز در نظر بگیرید. 

در ادامه به مهم‌ترین توصیه‌ها درباره روزهای خوش‌یمن برای ازدواج و روزهای نامناسب هفته اشاره می‌کنیم.

  • روزهای شنبه، یکشنبه و پنج‌شنبه از روزهای توصیه‌شده برای خواندن خطبه عقد هستند. در روایت‌ها آمده که پیامبر اسلام (ص) از خداوند خواسته است روزهای شنبه و پنج‌شنبه را روزهای مبارک و پربرکتی برای مسلمانان قرار دهد.
  • یکی از بهترین روزهای هفته برای ازدواج، جمعه است؛ روزی که در آن پاداش هر کار خیری از جمله عقد و ازدواج، ده برابر می‌شود. به علاوه برگزاری مراسم در روز جمعه که روز تعطیل ما در ایران است، باعث می‌شود اقوام و دوستان شما مشغله‌های کمتری داشته باشند و بتوانند در مراسم حاضر شوند.
  • شب چهارشنبه و روزهای چهارشنبه آخر هر ماه از دیگر روزهایی هستند که برای عقد مناسب نیست.

روزهای خوش یمن هفته برای ازدواج

برگزاری مراسم عقد در روزهای خوش‌یمن سال

ساعت خوب برای عقد ۱۴۰۲

برای اینکه مراسم عقد شما در بهترین حالت خود برگزار شود و همواره برایتان یادآور خیر و برکت باشد، علاوه‌بر توجه به روزهایی که به عنوان روزهای نامناسب ناشناخته می‌شوند، بهتر است به این هم فکر کنید که چه ساعتی برای عقد خوب است.

در سفارش‌های بزرگان دین، توصیه شده که مراسم عقد در ساعات گرم روز برگزار نشود. بنابراین، بهتر است خطبه عقد را در هنگام شب جاری کنید.

یکی از روزهای مناسب برای عقد در سال 1402 که نه در ایام قمر در عقرب قرار دارد و نه جزء ایام منحوسه است و یکی از عیدهای مهم مسلمانان نیز محسوب می‌شود، پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه است که با عید مبعث مصادف می‌شود.

روز یکشنبه ۶ اسفند (مصادف با نیمه شعبان) نیز عید بزرگ شیعیان است و با توجه به قرار نداشتن در روزهای قمر در عقرب و ایام منحوسه، یکی از روزهای خوش یمن سال 1402 برای برگزار مراسم عقد به شمار می‌رود.

برگزاری مراسم عقد در بهترین روزهای سال

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای زوج‌های جوان و خانواده‌هایشان پیش می‌آید این است که چه روزهایی برای عقد مناسب نیست و بهتر است خطبه عقد در چه زمانی جاری شود. با مطالعۀ این مطلب متوجه شدیم که در انتخاب زمان مراسم، به روزهای قمر در عقرب، ایام منحوسه و شهادت ائمه توجه کرده و تا حد ممکن مراسم را به زمان‌های بهتری موکول کنیم. روزهای ولادت ائمه و عیدهای مذهبی، روزهای جمعه، پنج‌شنبه و شنبه از روزهای مناسب برای برگزاری مراسم عقد هستند. با توجه به ازدیاد مراسم‌ها در این ایام، پیشنهاد می‌کنیم از یکی دو ماه قبل برای تشریفات مراسم عقد خود با تیم‌های تشریفاتی تماس بگیرید.

شما چه روزی را برای برگزاری مراسم خود انتخاب کرده‌اید؟ به نظرتان چه ساعتی از روز برای چنین جشنی مناسب‌‎‌تر است؟ لطفا برایمان بنویسید.

سوالات متداول:

1. چه روزهایی از ماه قمری برای عقد خوب نیست؟

ایام محاق، منحوسه و روزهای قمردرعقرب برای عقد مناسب نیست. همچنین ازدواج در ایام شهادت معصومین و ماه‌های محرم و صفر توصیه نمی‌شود.

2. روزهای مناسب برای عقد در سال 1402 چه روزهایی است؟

پنجشنبه 19 بهمن‌ماه و یکشنبه 6 اسفندماه روزهای خوش یمن سال برای ازدواج هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW