تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

وظایف خانواده داماد در بله برون چیست؟

29 آبان ، 1402
تشریفات ثمین

بله برون یکی از مراحل آشنایی خانواده‌ها در جریان ازدواج محسوب می‌شود و اجرای آن با سنت‌های مفصلی همراه شده است. در این مقاله قصد داریم با شما از سنت‌های بله برون در خانواده‌های ایرانی صحبت کنیم. اگر دوست دارید بدانید وظیفه خانواده داماد در بله برون چیست، با ما تا انتهای این مقاله در ثمین همراه باشید.

بله برون و سنت های ایرانی

بله برون بعد از خواستگاری، دومین مراسم رسمی آشنایی خانواده‌ها به حساب می‌آید که البته از خواستگاری رسمی‌تر و جدی‌تر است و گاهی با حضور بزرگترهای فامیل برگزار می‌شود. هدف از برگزاری مراسم بله برون، تعیین جزئیات مربوط به مراسم عقد مانند شیربها، مهریه، تاریخ مراسم عقد و عروسی، مدت زمان نامزدی و همچنین جزئیات مربوط به جهیزیه است.

مراسم بله برون در خانواده عروس برگزار می‌شود و میزبانی از مهمان‌ها جزو وظایف خانواده داماد در بله برون نیست. اما صرفا میزبانی از مهمان‌ها در وظایف خانواده عروس قرار دارد و خانواده داماد باید سنت‌هایی را به جا بیاورند که در ادامه بیشتر از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

وظایف خانواده داماد در بله برون

مراسم بله برون

وظایف خانواده داماد در بله برون

خانواده داماد در شب بله برون، به رسم یادبود و پیشکش، هدایایی برای عروس می‌آورند. در واقع خرید کادو برای عروس از مهم‌‌ترین وظایف خانواده داماد در بله برون است. اگر برایتان سوال پیش آمده است که «برای بله برون خانواده داماد چی میبرن؟» ادامه مقاله مخصوص شماست. موارد زیر از مهم‌ترین  لیست هدایا بله برون است:

  • انگشتر نشان
  • پارچه چادر و روسری
  • گل و شیرینی
  • کله قند

و سایر هدایایی که برای آشنایی و صمیمیت بیشتر از طرف خانواده داماد به عروس اهدا می‌شود.

انگشتر نشان

انگشتر نشان از مهم‌ترین المان‌هایی است که در لیست کادو بله برون از طرف خانواده داماد قرار دارد. خرید و تقدیم انگشتر نشان به خانواده عروس، به نشانه اعلام رسمی نامزدی عروس و داماد است و معمولا مدلی انتخاب می‌شود که بتوان آن را با حلقه اصلی ست کرد.

بسیاری از عروس‌ها ترجیح می‌دهند انگشتر نشان را به همراه انگشتر اصلی در دست بیندازند و به همین دلیل، گاهی از انگشتر نشان به عنوان زیر حلقه هم یاد می‌شود. 

وظایف خانواده داماد در بله برون

تصویری از انگشتر نشان

پارچه چادر و روسری

کادو دادن پارچه چادر سفید و روسری رنگ روشن، یکی دیگر از سنت‌های رایج در مراسم بله برون و از کادوهایی است که معمولا از طرف خانواده داماد به خانواده عروس تقدیم می‌شود. چادر سفید نشانه آرزوی سفیدبختی برای عروس است و معمولا هم چادری است که عروس روز عقد به سر می‌گذارد. به همین دلیل، از مهم‌ترین وظایف خانواده داماد در بله برون این است که به عروس چادر سفید هدیه دهند. 

گل و شیرینی

طبیعتا مراسم بله برون بدون گل و شیرینی از طرف خانواده داماد هیچ لطفی ندارد. از آنجایی که مراسم بله برون نسبت به خواستگاری رسمی‌تر و جدی‌تر است، دسته گلی که از طرف داماد برای عروس می‌برند، بسیار زیباتر و جدی‌تر از دسته گل خواستگاری خواهد بود.

بسیاری از خانواده‌ها تمام کادوهایی که برای داماد خریده‌اند را در طبق یا جعبه گل می‌چیند و به شکل زیبایی آن را گل آرایی می‌کنند. این کار هم می‌تواند در نوع خود جالب و زیبا باشد. علاوه‌بر گل، نیاز است که به نشانه شادی و شیرین کامی، برای خانواده عروس شیرینی برده شود.

شما می‌توانید گل را در قالب سبد گل یا طبق گل هم به خانواده عروس پیشکش کنید. البته انتخاب نوع دسته گل و گل‌آرایی که انجام می‌دهید، به شما و تمایل‌تان بستگی دارد.

کله قند

شکستن کله قند یکی از رسم‌هایی است که توسط اکثر خانواده‌های ایرانی در مراسم بله برون برگزار می‌شود. معمولا کله قند توسط بزرگتر فامیل و با کمک تیشه‌ای کوچک یا چکش شکسته می‌شود و عقاید جالبی در این زمینه وجود دارد.

مثلا بسیاری معتقدند که اگر کله قند با یک ضربه شکسته شد، فرزند اول عروس و داماد پسر خواهد شد و اگر با دو ضربه شکست، فرزند دختر خواهد بود. البته این عقاید خرافات است و بیشتر جنبه تفریح و سرگرمی دارد. 

القصه! خرید کله قند هم از دیگر وظایف خانواده داماد در بله برون محسوب می‌شود. معمولا خانواده داماد کله قند را با تور، روبان و گل تزئین می‌کنند تا زیباتر شود و جلوه بهتری به خود بگیرد.

سایر هدایا

لیست هدایای بله برون می‌تواند نسبت به سنت‌های خانوادگی و بومی هر شهر، متفاوت باشد و کم یا زیاد شود. بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند جزئیات بیشتری به کادوهای بله برون اضافه کنند. مواردی مانند لباس، کیف و کفش، لوازم آرایش، طلا و... از مواردی است که بعضی از خانواده‌ها برای کادوی عروسی با خود به همراه می‌برند.

هزینه بله برون بر عهده کدام خانواده است؟

پیش‌تر درباره نحوه رفتار خانواده عروس و داماد در خواستگاری گفته‌ایم؛ اما بله برون ماجرای دیگری است. همانطور که توضیح دادیم، هزینه‌های میزبانی از خانواده داماد، همگی به عهده خانواده عروس است و هزیه‌های خرید کادو برای عروس به خانواده داماد محول می‌شود. البته تمام این موارد می‌تواند نسبت به آدام و رسوم و سنت‌های هر شهر و خانواده متفاوت باشد و به توافق طرفین و ترجیحات شخصی آن‌ها بستگی خواهد داشت.

تشریفات جشن‌ها با ثمین

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با وظایف خانواده داماد در بله برون آشنا کنیم و کمی از سنت‌های بله برون حرف بزنیم. فراموش نکنید که این تشریفات و سنت‌ها بیش از هر چیز، به ترجیحات شخصی و توان مالی شما بستگی دارد و به سخت‌گیری در جزئیات نیازی نیست. خبر خوب اینکه ما در ثمین با افتخار حاضر هستیم تا تشریفات مجالس و برگزاری مراسم بله برون را مدیریت کنیم. شما می‌توانید برگزاری مراسم و جشن‌های خود را به ما بسپارید و از مناسبت‌های مهم زندگی‌تان، خاطره‌ای خوش بسازید. برای مشاوره و رزرو نوبت، با همکاران ما در ثمین تماس بگیرید. 

حالا نوبت شماست! چه تجربه‌ای از برگزاری مراسم‌های رسمی دارید؟ سنت‌های خانوادگی شما در برگزاری مراسم بله برون چیست؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان تشریفات ثمین به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. مراسم بله برون چیست؟

یکی از سلسله مراتب فرآیند ازدواج مراسم بله برون است. در این جلسه، بزرگترهای فامیل عروس و داماد دور هم جمع می‌شوند و درباره مسائل مهمی همچون مهریه، شیربها و تاریخ عقد و عروسی تصمیم می‌گیرند.

2. بله برون چه زمانی برگزار می‌شود؟

مراسم بله برون بعد از مراسم خواستگاری و گرفتن جواب مثبت خانواده عروس، برای حل و فصل مسائل مربوط به باقی رسومات رایج در امر ازدواج برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW