تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا

24 آبان ، 1402
تشریفات ثمین

در شب یلدا خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند تا در کنار هم از بلندترین شب سال لذت ببرند. این دورهمی‌ها معمولا با قرار شیرینی، انار، هندوانه و شام برگزار می‌شود و بزرگ خانواده در این شب، برای جوان‌ترها فال حافظ می‌گیرد. این شب آیینی، ممکن است برای تازه عروس و دامادها کمی متفاوت باشد. در این مقاله، قصد داریم درباره آیین‌های مرسوم در شب یلدا با شما صحبت کنیم. آیا می‌دانید که وظیفه خانواده عروس در شب یلدا چیست؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است تا انتها، با این مقاله ثمین همراه باشید.

شب یلدا و سنت‌های قدیمی ایرانی

 شب یلدا، بلندترین شب سال و آخرین شب فصل پاییز است. در واقع این شب از آغاز زمستان و پایان کوتاهی روزها خبر می‌دهد. در ایران باستان، اعتقاد بر این بود که شب یلدا، شب زایش خورشید است. یلدا هم نشانه‌ای از غلبه نور بر تاریکی بود و برای نیاکان ما، نمادی از گشایش و فرج در امور محسوب می‌شد. 

به مرور سنت‌هایی به شب یلدا اضافه شدند تا این جشن با جزئیات بیشتری برگزار شود. این جشن، مخصوصا برای کسانی که به تازگی عضوی جدید را به‌ عنوان عروس یا داماد در خانواده‌شان پذیرفته‌اند، مفصل‌تر است. ما در مقاله‌ای جدا از لیست کادوهای شب یلدا برای عروس صحبت کردیم و به‌صورت مفصل آن را توضیح دادیم، اما در ادامه این قصد داریم از وظیفه خانواده عروس در شب یلدا صحبت کنیم. 

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا چیست؟

پذیرایی از خانواده داماد، اصلی‌ترین کاری است که خانواده عروس باید انجام دهد. در بسیاری از شهرها و مناطق ایران، رسم است که خانواده عروس میزبان خانواده داماد شوند و از آن‌ها پذیرایی کنند. موارد زیر از سنت‌های متداولی است که خانواده عروس در شب یلدا اجرایی می‌کنند:

  • میوه و سفره‌آرایی
  • صرف شام
  • کادو دادن

درباره هر مورد توضیحات بیشتری خواهیم داد.

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا چیست

سفر‌ه‌آرایی و هدیه دادن خانواده عروس از سنت‌های شب یلدا

میوه و سفره آرایی

شب یلداست و خوراکی‌های جذابش! از آنجا که پذیرایی از خانواده داماد، تنها وظیفه خانواده عروس در شب یلدا محسوب می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا سنگ تمام بگذارند. 

آن‌ها تلاش می‌کنند تا سفره شب یلدا را با تزئینات خاصی بچینند و تزئین میوه، از مهم‌ترین المان‌های آرایش سفره یلدا است. اگر از خانواده عروس هستید و می‌خواهید از خانواده داماد میزبانی کنید، می‌توانید میوه‌های مخصوص یلدا مانند هندوانه، انار، خرمالو، پرتقال، سیب، خیار، موز، کیوی و در بعضی موارد میوه‌های خاص‌تر مانند آناناس را در سفره قرار دهید و به شیوه‌های مختلف بچینید.

تهیه سالاد میوه و میوه‌آرایی از گزینه‌هایی هستند که می‌توانید داشته باشید. در کنار میوه، می‌توانید انواع خوراکی‌های لذیذ و جذاب را در سفره یلدا بچینید. انواع آجیل، شیرینی، کیک، دسرهای یلدایی، شیرینی‌های محلی و نوشیدنی‌های مخصوص یلدا از دیگر مواردی هستند که می‌توانند در سفره یلدای شما جا داشته باشند. غذاهایی نظیر:

  • انواع بادام (بادام زمینی، بادام درختی و بادام هندی)
  • فندق
  • پسته
  • کشمش و نخودچی
  • انواع تخمه
  • میوه‌های خشک
  • برگه میوه
  • لواشک
  • کیک و شیرینی محلی
  • دسرهای یلدایی مانند چیزکیک انار
  • انواع ژله

نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که نیازی نیست به خودتان سخت بگیرید؛ نفس اجرای این سنت‌ها، دور هم بودن و ادای احترام به یکدیگر است. اضافه کردن تجملات عجیب و غریب و انجام کارهایی که در توان‌تان نیستند، صرفا باعث می‌شود که از شب یلدا لذت نبرید.

میوه‌ آرایی شب یلدا

پذیرایی از خانواده داماد

برگزاری مراسم شام، وظیفه خانواده عروس در شب یلدا نیست. ممکن است خانواده‌ای انتخاب کند که در مهمانی یلدا، میزبانی از خانواده داماد را عهده‌دار شود.. شام شب یلدا بسیار متنوع است و تهیه آن به شما بستگی دارد. در مجموع می‌توانید غذاهایی برای شام شب یلدا تهیه کنید که در آن‌ها از دانه انار یا انواع آجیل استفاده شده باشد.

اغلب غذاهای شمالی از ترکیب مغزیجات و انار و میوه‌های ترش دیگر تهیه می‌شوند، اما لازم نیست که فقط این غذاها را به عنوان شام جلوی مهمان‌ها بگذارید. می‌توانید به انتخاب خودتان، حتی یک غذای خیلی خیلی ساده درست کنید .

کادو دادن

اگرچه رسم بر این است که خانواده داماد به عروس کادوی یلدا بدهند، اما بعضی از خانواده‌‌ها به رسم محبت و مهمان‌نوازی، کادوی کوچکی را هم برای داماد در نظر می‌گیرند تا محبت خود را با اهدای کادویی کوچک، به دامادشان ابراز کنند.

از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آیتم‌های کادویی برای آقایان می‌توان به اکسسوری‌ها، کیف پول، کمربند یا ست‌ها آماده چرم اشاره کرد. اینها معمولا مواردی است که به ‌عنوان کادوی داماد در شب یلدا هدیه می‌دهند.

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا به این رسوم محدود نیست

واقعیت این است که هر خانواده‌ای برای برگزاری مراسم یلدا، سنت‌ها و آداب خودش را دارد و وظایف خانواده به مواردی که پیش‌تر ذکر کردیم محدود نمی‌شود. تلاش ما در این مقاله، تنها اطلاع‌رسانی درباره وظیفه خانواده عروس در شب یلدا بود. در آخر باز هم تاکید می‌کنیم که تمام سنت‌های شب یلدا به دلخواه شما خواهد بود و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه کاری انجام دهید. نکته مهم این است که عشق و علاقه خود را با خلوص نیت به طرف مقابل‌ اثبات کنید و از تشریفات اضافی دور باشید. البته اگر می‌خواهید یلدا را تشریفاتی برگزار کنید، تشریفات ثمین در خدمت شماست تا این خدمات را به بهترین شکل در تالار به شما ارائه کند. حالا نوبت شماست؛ سنت‌های یلدایی شما چطور اجرا می‌شوند؟ چقدر اجرای این سنت‌ها برایتان اهمیت دارند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. آیا خانواده عروس مجبورند مراسم شب یلدا برگزار کنند؟

هیچ اجباری برای برگزاری مراسم شب یلدا توسط خانواده عروس وجود ندارد. این مهمانی صرفا به خاطر ایجاد صمیمیت بیشتر میان دو خانواده انجام می‌شود.

2. آداب معمول شب یلدا برای مهمانی چیست؟

معمولا این شب به گفتگو درباره مسائل گوناگون، صرف شیرینی، میوه‌های یلدایی و شام می‌گذرد. بزرگ فامیل حافظ می‌خواند و افراد از بودن در کنار هم لذت می‌برند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW