تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

آموزش تزیین نبات سفره عقد

11 شهریور ، 1402
تشریفات ثمین

نبات سفره عقد یکی از مهم‌ترین اجزای سفره عقد است. اگر دقت کرده باشید، در تزئین عناصر سفره عقد، از تم یکسانی برای تزئین گردو، بادام، فندق، تخم مرغ و نبات استفاده می‌شود. اما بهترین تم کدام است؟ چه ایده‌هایی برای تزئین نبات سفره عقد مناسب است؟ سفره عقد خود را با چه چیزهایی زینت ببخشیم که اجزای آن بیشتر به چشم بیاید؟

اگر می‌خواهید با پاسخ این سوال‌ها و ایده‌هایی برای تزیین نبات سفره عقد آشنا شوید، در مطالعۀ این مقاله همراهمان باشید.

نبات بر روی سفره عقد نماد چیست؟

از گذشته تا کنون در ایران باستان و در تاریخچه سفره عقد ایرانی، نبات همیشه حضور داشته است. این خوراکی که یکی از اجزای ضروری و مهم سفره به شمار می‌رود، نمادی از تداوم رابطۀ شیرین عروس و داماد است. خانواده‌ها با قرار دادن نقل و نبات در سفره عقد، برای زوج آرزوی شادی کرده و شیرینی جاودانه‌ زندگی آن‌ها را از خداوند می‌خواهند.

10 ایده‌ی جذاب برای تزیین نبات سفره عقد

برای تزیین نبات سفره عقد، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید؛ اما مهم است که تزیین این عنصر به گونه‌ای باشد که همانند دیگر اجزای سفره، به زیبایی و شادابی مراسم عقد شما بیفزاید. وسایلی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، می‌توانند برای رسیدن به این هدف کمک خوبی باشند.

 استفاده از مروارید

در بسیاری از سفره عقدهای آماده، از ریسه‌های مروارید سفید، صورتی یا طلایی استفاده می‌شود. رشته‌های مروارید، متناسب با تم رنگی سفره انتخاب شده و به صورت نامنظم، لابه‌لای اجزای سفره عقد کشیده می‌شود. برای تزیین نبات سفره عقد نیز می‌توانید از همین ایده استفاده کنید و ریسه‌های مروارید را در اندازه‌های کوچک و بزرگ برای تزیین نبات سفره عقد به کار ببرید.

تزیین سفره عقد با مروارید

عکسی از کاربرد مروارید در تزیین سفره عقد

طراحی نبات سفره عقد به شکل دایره

یکی از روش های تزیین نبات سفره عقد، طراحی و دیزاین به شکل گرد است. بدین صورت که یک توپ پلاستیکی نازک و سایز متوسط تهیه کرده و نبات‌ها را از قسمت پایه‌ به درون توپ فشار می‌دهید. با این روش، سطح توپ را به طور کامل با نبات پوشانده و توپی از نبات در وسط سفره عقد خواهید داشت.

گل‌ آرایی نبات

استفاده از گل‌های مختلفی مثل رز، لیلیوم، کریسانتموم و یا گل راعی برای تزیین نبات در سفره عقد ایدۀ خوبی به نظر می‌رسد. انتخاب سبکی از گل آرایی سفره عقد که با تم مراسم تناسب داشته باشد، می‌تواند توجه میهمانان را جلب کند. این گل‌ها با جلوه بخشیدن به سفره عقدتان، زیبایی عکس‌های خاطره‌انگیز پیوندتان را دوچندان خواهد کرد.

 تزیین نبات‌ سفره عقد به صورت گیفت

امروزه ساخت گیفت برای افزایش زیبایی تزیینات سفره عقد بسیار رایج و محبوب شده. شما می‌توانید با استفاده از ورقه‌های طلق، گیفت‌های مینیمال و زیبایی با نبات بسازید که هم سفره عقد شما را کامل می‌کند و هم یادگاری و هدیه‌ای برای میهمانانتان خواهد بود. اهدای گیفت‌هایی در قالب قند،

بستن نبات با روبان

یکی از مهم‌ترین وسایل تزئینی برای نبات سفره عقد، استفاده از روبان‌های متنوع و رنگارنگ است. شما می‌توانید از روبان‌های شیک و باکیفیت استفاده کنید که با چشم نواز شدن سفره عقد شما، همراه باشد. برای این کار به رنگ اجزای سفره عقد توجه کرده و از روبانی استفاده کنید که با چیدمان سفره‌ هماهنگی داشته باشد. سپس روبان را با گره‌های تزیینی به انتهای نبات گره بزنید. نتیجه کار شما، نبات‌های زیبا و شیکی خواهد بود که در میان سایر اجزای سفره، خودنمایی می‌کند.

استفاده از تور در تزیین نبات سفره عقد

یکی از موارد زیبا و کاربردی که در تزیین نبات به کمک شما می‌آید، تورها هستند. استفاده از تورهای پاستیلی، شاین و دیگر انواع آن، به جذابیت و زیبایی سفره‌ شما می‌افزاید. فقط نکته‌ای که همواره باید به آن توجه داشته باشید، این است که نوع توری که برای تزیین نبات‌ استفاده می‌کنید، با سبک و رنگ دیگر اجزای سفره عقد هماهنگی داشته باشد.

شمع آرایی

یکی از نکات برگزاری عقد تشریفاتی لاکچری تزیین سفره عقد است که متناسب با سلیقه عروس و داماد و تم مراسم، انتخاب می‌شود. برای این کار می‌توان از شمع نیز استفاده کرد. استفاده از شمع‌های وارمر رنگی، به‌طوری که در میان سفره مخفی شده باشد و فقط نور آن پیدا باشد، می‌تواند تصویری خاص و معنوی به سفره پیوندتان ببخشد.

البته استفاده از شمع‌های پایه‌بلند با رنگی متناسب با تم سفره نیز می‌تواند ظاهری فریبنده برای سفره عقدتان ایجاد کند. همچنین می‌توانید شمع‌ها را در میان شاخه‌های نبات قرار داده و با روشنایی آن‌ها نبات را زیبا کنید.

شمع آرایی سفره عقد

تصویری از شمع‌آرایی سفره عقد

 تزیین نبات سفره عقد مانند دسته گل

تزئین نبات سفره عقد به شکل دسته‌گل، ایدۀ دیگری است که می‌توانید برای سفره آرایی مراسم عقد خود از آن کمک بگیرید. گل‌هایی مانند ژیپسوفیلا و برگ گیاهان دیگر می‌تواند انتخاب خوبی برای اجرایی کردن این ایده باشد.

باکس نبات

یکی دیگر از روش‌های متداول تزیین سفره عقد، چیدن شاخه‌های نبات در باکس‌های زیباست. البته این نوع تزیین برای سفره‌هایی با سبک ساده مناسب‌تر است.

سایر وسایل تزیینی

از جمله وسایل تزئینی می‌توان به فنجان‌های کوچک با گل‌های مکمل، برگ‌ها و میوه‌ها اشاره کرد. از این وسایل می‌توانید به عنوان جزئی از تزیینات نبات سفره عقد در هماهنگی با اجزای دیگر استفاده کنید و آن را متناسب با سبک مورد نظر طراحی کنید.

روش نگهداری از نبات سفره عقد

اگر شما هم فرد خوش‌ذوقی هستید، حتما دوست دارید نبات‌های سفره عقدتان را به مدت طولانی به عنوان یادگاری از این روز خوش و شیرین نگه دارید. برای این کار، باید نبات را دور از نور و رطوبت و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

بهترین ظرف برای حفظ نبات سفره عقد، ظروف شیشه‌ای در بسته است. یکی دیگر از قاتل‌های درجه یک نبات‌های شما حشرات و مورچه‌ها هستند؛ پس حواستان باشد نبات‌ها را در مکانی بگذارید که حشرات به آن‌ها دسترسی پیدا نکنند.

هماهنگی نبات با تم سفره عقد

این نکته‌ مهم را در نظر داشته باشید که نبات سفره عقد با تم و سبک سفره عقد شما متناسب باشد. برای مثال، اگر سفره عقد شما با سبک شیک و لوکس و لاکچری طراحی شده است، شما نیز از اجزای لوکس و چیدمان‌های متناسب با آن برای طراحی استفاده کنید. اما اگر سفره عقدتان ساده یا مینیمال است، از طرح‌های شلوغ و مجلل استفاده نکنید تا سفره عقد چشم‌نوازتر باشد. قطعا در طراحی، همخوانیِ ساده‌ترین و کوچک‌ترین اجزا با یکدیگر مهم و ضروری است.

تزیین سفره عقد با تیمی حرفه ای

در این مطلب چند ایده برای تزیین نبات در سفره عقد را با شما در میان گذاشتیم. امیدواریم هنگام انتخاب تم مراسم خود، این ایده‌ها به کارتان آمده و بتواند نقشی هرچند کوچک، در زیبایی مجلس پیوند شما ایفا کند. البته اگر زمان کافی برای برنامه‌ریزی مراسم خود را ندارید، می‌توانید تشریفات مراسم عقد خود را به تیمی حرفه‌ای بسپارید.

سوالات متداول

1. برای تزیین سفره عقد معمولا از چه نوع نباتی استفاده می‌شود؟

از گذشته تا کنون تزیین نبات زعفرانی بر روی سفره عقد رایج بوده و جذابیت بصری بسیار بیشتری به سفره عقد اضافه می‌کند. اما لازم به ذکر است شما همچنین می‌توانید از نبات معمولی استفاده کنید و اجباری برای گذاشتن یک نبات خاص بر روی سفره عقد وجود ندارد.

2. نبات برای تزیین سفره عقد را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

جواب این سوال بستگی به خود شما دارد. می‌توانید نبات را تهیه کنید و خودتان با سلیقه‌ و سبک مورد علاقه و طراحی خاص منحصر به فرد سفره عقدتان تزیین کنید و یا از طراحان مجرب برای دیزاین سفره عقد کمک بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW