تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

تاریخچه فلسفه پرت کردن دسته گل عروس

24 فروردین ، 1402
تشریفات ثمین

بدون شک این صحنه که عروس خانم دسته گلش را به سمت میهمانان پرت کند را بارها در مراسم عروسی دیده اید، و ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که اولین بار چه کسی این کار را انجام داده و هدفش از این کار چه بوده است. پرت کردن دسته گل عروس به سمت میهمانان از انگلستان شروع شده است، مردم در این کشور معتقد بودند اگر تکه ای از لباس، اکسسوری یا دسته گل عروس را بردارند، شانس او را نیز برای خود خریده اند.

آنها معتقد بوده اند کسی که ازدواج کرده یعنی شانس بسیاری درب خانه اش را زده است. عروس برای اینکه از پاره شدن لباسش در امان بماند دسته گلش را به سمت میهمانان پرت کرده و فرار می کرد. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر تاریخچه و فلسفه پرت کردن دسته گل عروس و بررسی آن در کشورهای مختلف می پردازیم. با ما در تشریفات عروسی ثمین همراه باشید.

پرت کردن دسته گل عروسیپرت کردن دسته گل عروسی

فلسفه دسته گل برای عروس

در ابتدا باید بدانیم که گرفتن دسته گل در دست عروس مرسوم شده است؟ این کار ابتدا توسط یونانیان باستان انجام شده و هدف از آن دور کردن نیروهای اهریمنی از اطراف عروس و داماد وزندگی آنها بوده است. آنها معتقد بوده اند که با این کار فرشته های نگهبانی را به زندگی این دو دعوت کرده تا آنها را از گزند شیاطین در امان نگه دارند.

به همین دلیل این دسته گل نشان برکت و خوش یمنی بوده و مردم مخصوصا افراد مجرد سعی می کردند این دسته گل را تصاحب کنند تا برکت و خوش شانسی را وارد زندگیشان کنند. این دسته گل در ابتدا از شکوفه های درختان و گل های بزرگ وحشی درست شده و  کم کم به کشورهای دیگر سرایت کرده و تغییراتی طبق سلیقه و اعتقادات آنها در دسته گل عروس ایجاد شده است.

دلایل پرت کردن دسته گل عروسیدلایل پرت کردن دسته گل عروسی

در برخی از کشورها نیز دسته گل از انواع شکوفه، ادویه جات و میوه هایی درست می شده که مردم معتقد بوده اند دور کننده ی پلیدی ها است. اعتقادات در آن زمان بر این بوده است که عطر این گل و ادویه ها شیطان را از زندگی افراد دور نگه خواهد داشت. معادل این دسته گل برای عروس خانم، حلقه ی گل برای داماد در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار می گرفته است.

داماد حلقه ای از گل های خوش یمن و پر برکت را بر گردن خود انداخته و در طول مراسم عروسی آن را حفظ می کرده است. امروزه دسته گل در تمام دنیا از اکسسوری های مهم عروس می باشد و هنوز هم باورهای مثبت در مورد این دسته گل و خوش یمن بودنش در میان مردم دنیا رواج دارد.

امروزه با زیباترین و بروزترین گل ها و در مدل های مختلف دسته گل برای عروس خانم تهیه می شود. این دسته گل نشانی از عشق و علاقه داماد به عروس نیز محسوب می شود. در برخی از موراد دسته گل به دست بند یا بازوبند نیز تبدیل می شود و این کاملا به سلیقه و علاقه عروس بستگی دارد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

ورود متفاوت عروس

اجاره روزانه روف گاردن در تهران

پرت کردن دسته گل عروس

مردم انگلیس در گذشته معتقد بودند که هر وسیله ای که عروس به همراه دارد، شانس می آورد. آنها بر این باور بودند که کسی که ازدواج کرده و بخت درب خانه اش را زده فرد خوش شانسی است، برای همین تلاش می کردند که قسمتی از لباس یا تاج او را به دست بیاورند تا با این کار قسمتی از شانس و برکت را به زندگیشان وارد کنند.

عروس خانم نیز به این اعتقاد مردم خود احترام گذاشته و اجازه می داده که افراد به او نزدیک شده و لباسش را پاره کنند. با گذشت زمان عروس خانم ها برای اینکه لباس زیبای خود را از دست ندهند، تصمیم به پرت کردن دسته گل به سمت میهمانان گرفته و از مراسم فرار می کرده اند. به مرور زمان برداشتن لباس و پاره کردن آن به طور کل منسوخ شده و در انتهای مراسم عروسی، عروس خانم با کمال میل و هیجان زیاد دسته گل را به سمت میهمانان پرت می کند.

پرت کردن گل عروسیپرت کردن گل عروسی

نحوه برگزاری پرت کردن دسته گل عروس

امروزه اعتقاد بر این است که هر کس دسته گل عروس را بگیرد، نفر بعدی است که ازدواج می کند. به همین دلیل افراد مجرد در قسمتی از سالن یا مکان برگزاری عروسی جمع شده و عروس در حالی که پشتش را به این جمع کرده دسته گل را از بالای سر خود به سمتشان پرت می کند. جوانان و افراد مجرد در تصاحب این دسته گل تلاش کرده و بسیار مشتاق به دست آوردن آن هستند.

فردی که این دسته گل را می گیرد، می تواند آن را نزد خود نگه دارد، و به عروس خانم برنگرداند. نگه داشتن دسته گل نزد کسی که آن را گرفته باید با نظر و میل عروس باشد در غیر این صورت باید دسته گل را بعد از مراسم به عروس برگرداند. در کشور ما و برخی از کشورهای دیگر باور خوش یمنی در مورد حنا بوده است. مراسم حنا بندان در زمان های مختلف و با آداب و رسوم مخصوص خود برای عروس و داماد انجام می شده است.

هنوز هم در برخی از روستا و شهرها این مراسم برگزار می شود. این مراسم معمولا در زمان عقد و در شب شروع زندگی مشترک صورت می گیرد. حنایی که برای این مراسم تهیه می شود نشان خوش بختی و رسیدن به آرزوها می باشد. از باقیمانده این حنا به دختران و پسران مجرد داده می شود، تا به این صورت باز شدن بخت را از این تازه عروس و داماد به آنها نیز منتقل کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW