تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

وظایف ساقدوش های عروس و داماد چیست

24 فروردین ، 1402
تشریفات ثمین

ساقدوش عروس و داماد همان طور که از اسمش پیداست فردی است که در تمام مدت مراسم عروسی و حتی قبل از آن همراه و در کنار عروس و داماد حضور دارد. این فرد معمولا از بین نزدیک ترین دوستان زوجین و یا افراد درجه یک خانواده و از بین دختر و پسران جوان انتخاب می شود.

ساقدوش را عروس و داماد انتخاب کرده و از او انتظار دارند در این مدت همراه آنها بوده و کارهایی را که لازم است برای مراسم عروسی انجام دهد. ساقدوش باید بداند که تمام کارهایی که انجام می دهد باید کاملا مطابق میل زوجین بوده و سبب بهتر برگزار شدن مراسم عروسی شود.

ساقدوش در آرایشگاه، لباس پوشیدن در لحظه ورود به سالن مراسم و هر جای دیگری در کنار عروس و داماد مشاهده می شود. در ادامه این مطلب از تشریفات ثمین به طور کامل تری به این می پردازیم که وظایف ساقدوش های عروس و داماد چیست و در مورد این وظایف شرح مختصری نیز می دهیم.

وظایف ساقدوش عروس و دامادوظایف ساقدوش عروس و داماد

وظیفه ساقدوش عروس و داماد

قبل از شروع مجلس عروسی و جشن عروس و داماد کارهای زیادی دارند که باید انجام بدهند و قطعا به تنهایی رسیدن به تمام این امور کاری بسیار دشوار خواهد بود. ساقدوش عروس و داماد در تمام این مراحل در کنار آنها بوده و بخشی از بار این مسئولیت ها را به دوش می گیرد. در ادامه با این مسئولیت ها بیشتر آشنا خواهید شد.

انتخاب لباس عروس

بعد از مشخص شدن زمان عروسی اولین کار و مهم ترین کاری که عروس خانم باید انجام دهد، انتخاب لباس عروس می باشد. یکی از وظایف ساقدوش های عروس و داماد این است که در این مرحله همراه او بوده و تا رسیدن به یک انتخاب مناسب او را راهنمایی کرده و به او کمک می کند. از بین ساقدوش های عروس فردی همراهی در این بخش را به عهده می گیرد که اطلاعات بهتری داشته باشد و سلیقه اش با عروس خانم هماهنگ تر و نزدیک تر باشد.

همراهی در آرایشگاه

بعد از انتخاب لباس عروس، نوبت به آرایشگاه می رسد. یکی دیگر از وظایف ساقدوش عروس و داماد  این است که همراه با عروس خانم به آرایشگاه و سالن های آرایشی سر زده و هماهنگی های لازم جهت کارهای قبل از آرایش و ملزومات روز عروس و آرایش نهایی را بر عهده می گیرد. بعد از انجام آرایش عروس و داماد، ساقدوش می تواند در لباس پوشیدن به آنها کمک کند.

در برخی از موارد در همان سالن، زمانی را نیز برای ساقدوش ها در نظر می گیرند و طبق خواسته خودشان می توانند همگی از آرایشی یکسان استفاده کنند تا کاملا یکدست باشند. آرایش و آماده شدن ساقدوش باید قبل از بقیه انجام شود تا آنها بهتر بتوانند به کارهای عروس و داماد رسیدگی کرده و در کنارشان باشند.

وظایف ساقدوش دامادوظایف ساقدوش داماد

همراهی و راهنمایی در انتخاب دسته گل عروس

زیباترین اکسسوری عروس، دسته گل او می باشد که در طی مراسم بیشترین توجهات را نسبت به خود دارد. این دسته گل که باید هم زیبا باشد و هم مقاوم، باید توسط عروس انتخاب شود. در این انتخاب ساقدوش نیز می تواند با راهنمایی ها و نظرات خود عروس را همراهی کند.

دسته گل انتخابی باید در زمان طولانی بیرون از آب کاملا شاداب مانده و در لحظه پرتاب دسته گل نیز دچار آسیب و از هم پاشیدگی نشود. عروس خانم و ساقدوش باید گل فروشی را انتخاب کنند که در این زمینه سابقه درخشانی داشته و سلیقه بسیار خوبی داشته باشد.

همفکری در انتخاب تم و سبک عروسی

انتخاب تم و سبک عروسی بر عهده عروس و داماد بوده و آنها باید با هم فکری یکدیگر سبکی را انتخاب کنند که متناسب با سلیقه شان باشد. در این مورد ساقدوش های عروس و داماد نیز به مشارکت و هم فکری با این دو پرداخته و آنها را راهنمایی می کنند.

ساقدوش ها در اجرای این تم نیز می توانند مشارکت داشته باشند. اگر عروس و داماد سبکی را انتخاب کنند که نیاز به همکاری ساقدوش ها و کمک در انجام تزیینات باشد، آنها موظفند عروس و داماد را تا اجرای کامل تم و سبک همراهی و کمک کنند.

ساقدوش عروس و دامادساقدوش عروس و داماد

یادداشت لیست کارهای قبل از شروع مراسم

برای اینکه تمام کارهای قبل از مراسم به خوبی انجام شده و چیزی از قلم نیوفتد بهتر است ابتدا عروس و داماد یک لیست از کارهایشان تهیه کنند. در زمان تهیه این لیست بهتر است از کمک ساقدوش ها نیز استفاده شود. ساقدوش عروس و داماد نیز می توانند یک نسخه از این لیست را همراه خود داشته باشند و در مقابل هر کار وظایف خودشان را شرح دهند تا در زمان اجرا و برگزاری مراسم با مشکل یا کمبودی مواجه نشوند. بهتر است در مقابل هر کاری نام ساقدوشی که مسئول اجرای آن می باشد نوشته شود.

همراهی در تهیه و انتخاب گیف و کارت دعوت

برخی از زوجین تمایل دارند کارت دعوت و گیف های عروسی شان دست ساز بوده و با سلیقه و هنر خودشان ساخته شود. از وظایف ساقدوش های عروس و داماد همراهی در این بخش از کارها است. آنها می توانند تهیه وسایل و ملزومات اولیه را برعهده گرفته و در زمان تهیه نیز در کنار عروس و داماد باشند تا کار با سرعت بیشتری پیش برود.

همکاری در دعوت میهمانان

اگر دعوت میهمانان از طریق کارت دعوت باشد، ساقدوش ها می توانند تعدادی از کارت ها به دست میهمانان برسانند. همچنین در دعوت از طریق پیام و فضای مجازی نیز می توانند کمک کنند تا به سرعت این بخش نیز انجام شود. ساقدوش ها همچنین می توانند کنسلی های میهمانان را از بین پیامک ها یادداشت کرده و به عروس و داماد اطلاع دهند تا از تعداد میهمانان حذف شوند.

هماهنگی با گل فروشی برای تزیینات ماشین عروس

هماهنگی با گل فروشی برای تزیین ماشین عروس یکی از کارهایی است که ساقدوش داماد موظف است آن را انجام دهد. در زمانی که داماد در آرایشگاه به سر می برد یا باید به کارهای دیگر رسیدگی کند، ساقدوش او اتومبیل مخصوص عروس و داماد را به گل فروشی برده تا در اسرع وقت تزیینات آن انجام شود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

لباس عروس دنباله دار

لباس ساقدوش عروس و داماد

بردن ماشین عروس به کارواش

قبل از اینکه ماشین عروس به گل فروشی برود باید سری به کارواش بزند تا کاملا تمیز شود. این کار نیز می تواند یکی از وظایف ساقدوش های داماد باشد. بهتر است بردن ماشین به کارواش و گل فروشی برعهده یک ساقدوش باشد تا در زمان نیز صرفه جویی شود.

هماهنگی جهت تهیه کیک عروسی

بعد از اینکه عروس و داماد کیک عروسی را انتخاب کردند، در زمان معین و مقرر شده از سمت قنادی، یکی از ساقدوش ها مسئول بردن کیک عروسی به تالار خواهد شد. این کار باید به فردی با دقت سپرده شود تا کیک به سلامت و بدون آسیب به تالار برده شود.

هماهنگی و همراهی با تیم آتلیه

انتخاب آتلیه را عروس و داماد به تنهایی نیز می توانند انجام دهند، اما اگر دوست داشته باشند یا از بین ساقدوش ها فردی با تجربه در این زمینه دارند، بهتر است او را همراه خود ببرند. در روز مقرر برای عکاسی یکی از ساقدوش ها مسئول همراهی عروس و داماد تا لوکیشن عکاس و فیلم خواهد بود. او همچنین می باید وسایل لازم زوج برای عکاسی را همراه خود داشته باشد و مواردی را که آتلیه از آنها می خواهد را تهیه کند.

ویژگی ها و رفتار ساقدوش

ساقدوش ها باید از بین افرادی انتخاب شوند که از روابط اجتماعی بالایی برخوردار بوده و برخورد خوبی داشته باشند. آنها همچنین باید کاملا صبور بوده و از حوصله بالایی برخوردار باشند تا در جریان انجام کارها معطلی ها آنها را کلافه نکند.

ساقدوش باید فردی امانت دار بوده و از حافظه خوبی برخوردار باشد و در برنامه ریزی بهترین باشد، تا اموری که به او واگذار شده است را به خوبی انجام دهد. بهترین ساقدوش ها افرادی هستند که به تازگی ازدواج کرده اند زیرا آنها با تجربه ای که دارند بهتر می توانند به کمک و راهنمایی عروس و داماد بپردازند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW