تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

وظایف مهماندارها در مراسم عروسی چیست

22 بهمن ، 1401
تشریفات ثمین

برای برگزاری مراسم عروسی به بهترین نحو باید بدانید که وظایف مهماندارها در مراسم عروسی چیست؟ تا از آنان انجام این وظایف را به نحو احسن انتظار داشته و خیالتان از بابت این امور راحت باشد. یکی از نگرانی های عروس و داماد وخانواده آنها در مراسم عروسی این است که مهماندارها به وظایف خود عمل نکرده یا ضعیف عمل کنند.

کارهایی از جمله استقبال از مهمان و یا پذیرایی و راهنمایی به سالن بر عهده مهماندار بوده، بنابراین خانواده ها به پایکوبی و شادی پرداخته و وقت خود را جلو درب سالن برای استقبال از مهمان ها نخواهند گذراند. بی شک احترام به میهمان ها از اولویت های عروس و داماد بوده، بنابراین وقتی خودشان نیستند و یا باید در داخل سالن حضور داشته باشند، این امر را به مهمان دارها و پرسنل مربوطه در تالار و باغ عروسی خواهند سپرد. در ادامه این مطلب از خدمات مجالس ثمین به بررسی وظایف مهمان دارها در مراسم عروسی و انتظاراتی که از آنها باید داشت می پردازیم.

وظایف مهماندار در مجالس عروسیوظایف مهماندار در مجالس عروسی

استقبال از مهمان ها از وظایف مهمان دار مراسم عروسی

یکی از مهم ترین وظایفی که بر عهده مهماندار تالار می باشد این است که جلوی درب های ورودی از میهمانان و مدعوین جشن استقبال کرده و با روی گشاده و خندان به آنها خوشامدگویی کند. مهمان در اولین لحظه ی ورود به سالن باید مورد توجه قرار گیرد و این احترام و توجه باید به تمام میهمان ها در یک حد و اندازه و کاملا مودبانه انجام شود.

چنانچه در لحظه ی ورود روی خوشی از مهماندار نبیند و یا کسی برای استقبال حاضر نباشد احساس ناخوشایندی به او دست خواهد داد. این بی احترامی و عدم توجه ممکن است تا پایان مراسم در ذهن او باقی مانده و خاطره ی این شب برایش ناخوشایند شود.

راهنمایی مهمان ها

بعد از اینکه مهمان توسط مهماندار مستقر در درب ورودی مورد احترام و استقبال قرار گرفت باید به سمت سالن عروسی یا اتاق پرو راهنمایی شود. این راهنمایی نیز باید در کمال ادب و احترام صورت گرفته و هیچ تمایزی بین مدعوین در این برخورد صورت نگیرد.

مهمان دار مراسم برای سالن های مردانه و زنانه باید تفکیک شده باشد تا به عقاید همه احترام گذاشته شود. تعداد مهماندارها باید متناسب با ورودی ها باشد و مهمان دار در نهایت ادب و نزاکت و در بهترین لباس و برخورد با مهمان ها برخورد کند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

چیدمان میز مهمان

ایده ورود عروس و داماد

پذیرایی از مهمان ها، وظیفه ی مهمان دار مراسم عروسی

در اصول مهمان داری و تشریفات، پذیرایی جایگاه بسیار مهم و ویژه ای دارد و باید در طول مراسم به بهترین نحو انجام شود. پذیرایی در ابتدای ورود شامل میوه، شیرینی، شربت و چای یا هر نوشیدنی دیگری می باشد و بعد از آن نیز در انتهای مراسم پذیرایی شام یا نهار باید انجام شود.

همان طور که مهمان ها رفته رفته وارد سالن می شوند مهمان دارها وظیفه دارند حواسشان به تازه واردها بوده و به سرعت و به بهترین نحو از آنها پذیرایی کنند. استفاده از ظروف تمیز، تزیینات زیبا و رعایت ادب و انجام تعارفات از وظایفی است که مهماندار برای پذیرایی نیز نباید از آن غافل شود.

مدیریت بحران توسط مهمان دار مجالس

در مجلس عروسی ممکن است اتفاق های غیر منتظره ای رخ دهد که نیازمند جسارت و مدیریت بحران از سمت مهمان دارها باشد. ممکن است مهمان دار در طی مراسم احساس کند موارد پذیرایی مانند میوه و شیرینی یا نوشیدنی و غذا با کمبود مواجه خواهد شد، در چنین زمان هایی مهمان دار می تواند با خلاقیت و اقدام های به موقع اقدام به رفع این مشکل نموده و امور را به خوبی مدیریت کند.

مهمترین وظایف مهماندار در عروسیمهمترین وظایف مهماندار در عروسی

توانایی انجام کار تیمی

مهماندار خدمات مجالس عروسی باید این توانایی را داشته باشد که در یک کار تیمی شرکت کرده و به بهترین نحو در کنار بقیه بدرخشد. امور مهمان داری در مراسم عروسی شامل قسمت های مختلف و انجام امور متفاوتی است که هر قسمت آن به یک یا چند مهمان دار محول می شود.

هر مهمان دار به تنهایی قادر نخواهد بود تمام امور را رفع کند، بنابراین باید هماهنگ با بقیه پرسنل و مهمان دارها عمل کند تا در پایان مراسم نتیجه رضایت بخشی را ببیند و عروس و داماد و  تک تک مهمان ها را راضی و خشنود نگه دارد.

پوشیدن لباس مرتب و عالی

مهمان دارها در کنار تمام وظایفی که در قبال مهمان ها و مراسم دارند باید ظاهری کاملا آراسته و زیبا داشته باشند. لباس های هماهنگ، زیبا، تمیز و خوش دوخت نشانی بر ارزش و احترام قائل شدن برای مجلس بوده و نباید از آن غافل شوند.

داشتن روی گشاده و ادب در برابر تمام برخوردها

مهماندار در طی مراسم با مهمان های مختلفی برخورد خواهد داشت که دارای فرهنگ، ادب و خلقیات متفاوتی هستند و ممکن است از سمت یکی از مهمان ها مورد اعتراض، برخورد ناشایست و بی احترامی قرار گیرد. مهمان دار باید در چنین مواقعی نهایت متانت و ادب را داشته و با صبوری و روی خوش از پس این چالش با موفقیت برآید.

مهمان دار باید آماده کمک باشد

در مراسمات عروسی افراد سالمند و یا معلول نیز حضور دارند که از عصا، ویلچر و واکر استفاده می کنند و یا به هر نحوی در حین راه رفتن نیازمند کمک می باشند. مهمان دارهایی که در قسمت استقبال از مهمان حضور دارند باید این موضوع را مورد توجه قرار داده و به این اشخاص کمک های لازم را داشته باشند تا مشکلی متوجه آنها نشود.

وظایف مهماندارها در مجلس عروسیوظایف مهماندارها در مجلس عروسی

پرهیز از رفت و آمد بی دلیل

قبل از شروع مراسم به هر یک از مهماندارها وظایفی محول می شود که بر حسب وظیفه جایگاه هر کسی مشخص می باشد. در طی مراسم هر مهماندار باید در مکانی مربوط به وظیفه و عملکرد خود ایستاده و بدون دلیل جایگاهش را ترک نکرده و بین مهمان ها بی هدف نچرخد. رفت و آمد بی دلیل ممکن است سبب این شود که مهمان دار به موقع در جایگاه خود حضور نداشته و نتواند به وظیفه اش عمل کند.

عدم دخالت در امور دیگران

مهماندار مراسم عروسی طی مراسم باید تمام تلاشش را داشته باشد تا وظایفش را به نحو احسن انجام داده و بسیار عالی در قسمت های مربوط به خودش بدرخشد. یک مهماندار عالی در اموری که به او مرتبط نیست به هیچ وجه دخالت ندارد، او حتی موظف نیست کار همکارانش را انجام دهد مگر اینکه از او خواسته شود.

ممکن است طی مراسم بین مهمان ها بحث یا گفتگویی صورت گیرد، مهماندار هرگز نباید در این گفتگو شرکت کرده و یا نظری بدهد. ممکن است اتفاقی متوجه صحبت های دیگران شود و یا صدای آنها بلند باشد و به گوشش برسد، اما این اتفاق به این معنا نخواهد بود که او نیز می تواند هم صحبت مهمانان شود.

رعایت بهداشت فردی برای مهمان دار مراسم عروسی

مهمان دار باید به بهداشت فردی خود اهمیت زیادی داده و قبل از مراسم استحمام داشته از آرایش مناسب و اصلاح موی خوبی برخوردار باشد. پوشیدن لباس های تمیز و استفاده از عطر خوشبو نیز از دیگر مواردی است که باید به آن اهمیت بدهد  و با ظاهر کاملا آراسته و مرتب در مراسم عروسی حاضر شود. داشتن ظاهر آراسته به معنای آرایش و اصلاح متناسب با موقعیت وی می باشد.

جمع بندی

بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد، وظایف مهماندار در مراسم عروسی شامل استقبال و راهنمایی و پذیرایی از مهامانان، ایجاد نظم در محیط و جلوگیری از رفت و آمد بی دلیل می باشد. علاوه براین، مهمانداران حرفه ای باید روی گشاده و ظاهر آراسته داشته باشند و با کار تیمی احساس خوشایندی را در مهمانان بوجود آورند. 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW