تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

6 ایده برای پذیرایی مراسم ختم و ضروریات مهم

15 فروردین ، 1403
تشریفات ثمین

برگزاری مراسم ختم، یکی از رسومات قدیمی ما ایرانی‌ها برای بزرگداشت درگذشتگان و طلب آرامش برای روح آن‌ها است. جدا از آن، ما اعتقاد داریم که مراسم ختم می‌تواند مایه تسلی بازماندگان و خانواده متوفی باشد. پذیرایی از مهمانان، یکی از اجزا جدا نشدنی در مراسم ختم است که با توجه به فرهنگ و رسوم اقوام ایرانی، متفاوت خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با چند ایده برای پذیرایی مراسم ختم آشنا کنیم. برای آشنایی با وسایل پذیرایی مراسم ختم، تا انتهای این مقاله با ما در تشریفات ثمین، همراه شوید.

ایده های پذیرایی مراسم ختم در خانه

برگزاری مراسم ختم در خانه، به‌خصوص برای کسانی که ترجیح می‌دهند مجلس کم‌جمعیت و خودمانی‌تری بگیرند، انتخابی منطقی محسوب می‌شود. خانه، حس صمیمیت بیشتری به افراد می‌دهند و خانواده متوفی هم برای پذیرایی و استقبال از مهمان، راحت‌تر هستند و همه‌چیز در دسترس‌شان خواهد بود. اگر شما هم قصد برگزاری مراسم ختم را در خانه دارید، می‌توانید از فهرست موارد زیر برای پذیرایی از مهمانان ایده بگیرید.

پذیرایی مراسم ختم در خانه

برگزاری مراسم ختم در خانه

غذا دادن؛ اولین ایده برای پذیرایی مراسم ختم خانگی

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای برگزاری رویدادها با تجملات و هزینه‌های گزاف، از مهمانان به صرف‌ یک وعده غذایی در خانه پذیرایی کنند. غذای مراسم ختم نسبت به فرهنگ و رسوم هر منطقه ایران، متفاوت است. مثلا در شمال ایران، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند کشمش پلو با مرغ یا گوشت، گزینه اصلی پذیرایی باشد.

در حالی‌که در مناطق مرکزی و پایتخت، چلوکباب، اصلی‌ترین انتخاب برای پذیرایی از مهمانان است. در بعضی از مناطق، از شیرین پلو و قیمه نثار استفاده می‌شود و در مناطقی دیگر، گزینه‌هایی مانند قیمه یا حتی آبگوشت، انتخاب‌های اصلی هستند.

شما می‌توانید به سادگی غذای مدنظرتان را انتخاب کنید و پخت آن را به آشپزخانه‌ها یا شرکت‌های تشریفات مجالس در منزل بسپارید. به این ترتیب، کارتان بسیار راحت خواهد بود و به پخت غذا یا شستشوی ظروف، سرو غذا و... نیازی نیست. در انتخاب غذا برای پذیرایی مراسم ختم، سادگی را در نظر داشته باشید.

سرو میان‌ وعده؛ از ایده های رایج برای پذیرایی مراسم ختم

سرو عصرانه با غذاهای ساده، ایده دیگری پذیرایی برای مراسم ختم محسوب می‌شود. شما می‌توانید به‌جای پذیرایی از مهمانان با وعده‌های غذایی، غذاهای ساده‌تر مانند انواع ساندویچ، سالاد الویه، انواع آش و... را در لیست‌تان قرار دهید. عصرانه، گزینه‌ای ساده‌ و مقرون‌به‌صرفه‌ خواهد بود؛ ضمن اینکه دردسرهای آن کمتر است و شما می‌توانید غذای انتخابی‌تان را در قالب پک به مهمانان تعارف کنید.

پک پذیرایی میان وعده؛ از دیگر ایده ‌های قابل استفاده

پک پذیرایی میان‌وعده می‌تواند یک ایده‌ پذیرایی برای مراسم ختم باشد. آیتم‌های پک پذیرایی برای مراسم ختم به سلیقه شما بسته است. به‌طور معمول گزینه‌های این پک شامل خرما، نوعی نوشیدنی، حلوا، شیرینی و میوه هستند. همچنین می‌توانید به انتخاب و ترجیح خودتان، مواردی دیگر مانند ساشه نسکافه یا نوشیدنی نیمه‌آماده گرم، پد الکلی یا دستمال مرطوب، لیوان یک‌بار مصرف، شمع یا یک آیتم برای یادبود متوفی، به پک اضافه کنید.

پذیرایی سلف سرویس؛ ایده ای دشوار اما جذاب برای پذیرایی مراسم ختم

پذیرایی سلف سرویس ختم، یکی از گزینه‌های محبوب میان میزبانان است که علاوه‌بر ساده کردن کار پذیرایی برای میزبان، جلوه زیبایی به مجلس خواهد بخشید. آیتم‌های سلف سرویس پذیرایی در ختم می‌تواند این موارد را شامل شود:

  • حلوا
  • خرما
  • فینگر فود
  • میوه
  • گل‌آرایی و شمع

 اینکه در پذیرایی سلف سرویس چه چیزی بگذارید، بیش از هر چیزی به سلیقه و ترجیحات شما برمی‌گردد؛ اما قانون اصلی این است که سخت نگیرید و عرف جامعه را مد نظر قرار دهید.

ایده های پذیرایی مراسم ختم در سالن

پذیرایی در سالن می‌تواند گزینه دیگری برای راحتی کار شما باشد. اگر مراسم شما بزرگ و تعداد نفرات زیاد است، شاید بهتر باشد مراسم ختم را در مکانی غیر از خانه اجرا کنید. برگزاری مراسم ختم در سالن، دست شما را برای پذیرایی از مهمانان باز خواهد گذاشت.

با این کار، تنها کافی است آیتم‌های مدنظرتان را به میزبان سالن یا شرکت تشریفات سفارش دهید و بدون هیچ‌ دغدغه و نگرانی، پذیرای مهمانان‌تان شوید. از ایده برای پذیرایی مراسم ختم می‌توان به گزینه‌هایی مانند انواع غذا، میوه، شیرینی، ترکیبی از وعده‌های غذایی اصلی همراه با پیش غذا و دسر اشاره کرد.

البته انتخاب نوع پذیرایی، به مراسم شما بستگی دارد؛ اگر مراسم سوم، هفتم، چهلم یا سالگرد را برگزار کرده‌اید، می‌توانید وعده‌های مفصل‌تری برای پذیرایی استفاده کنید. همچنین برای سهولت دسترسی مهمانان و باز گذاشتن دست آن‌ها در انتخاب نوع غذا، می‌توانید گزینه سلف سرویس را هم مدنظر قرار دهید.

ایده های پذیرایی مراسم ختم در سالن

برگزاری مراسم ختم در سالن

ایده های پذیرایی مراسم ختم در مسجد

برگزاری مراسم ختم در مسجد، سنتی پسندیده است که فضا را معنوی‌تر می‌کند. فضای روحانی مسجد، همیشه گزینه اول افراد برای برگزاری مراسم و گرامیداشت یاد متوفی محسوب می‌شود. اگر انتخاب شما هم مسجد است، می‌توانید گزینه‌هایی ساده که سرو آن‌ها سخت نباشد را درنظر بگیرید.

نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که پذیرایی سلف سرویس، انتخاب مناسبی برای پذیرایی مراسم ختم در مسجد نیست؛ در عوض بهتر است از گزینه‌های جمع‌وجورتر مانند پک پذیرایی عصرانه یا یک وعده غذایی ساده برای مهمانان استفاده کنید. این گزینه‌ها سرو ساده‌تری دارند و برای مکانی مانند مسجد که محدودیت ایجاد می‌کند، بهترین انتخاب خواهند بود.

وسایل پذیرایی مراسم ختم

بعد از آشنایی با انواع ایده برای پذیرایی مراسم ختم، بد نیست کمی با وسایل پذیرایی آن هم آشنا شوید. گذشته از انواع غذا و خوراکی که جزو اصلی‌ترین آیتم‌های میزبانی در این مراسم محسوب می‌شوند، موارد زیر سایر وسایل پذیرایی هستند که نباید از قلم بیندازید:

  • موارد تزئینی مانند گل، شمع و ظروف تزئینی برای سرو میوه، حلوا یا خرما
  • میز و صندلی
  • دستمال کاغذی
  • لیوان یکبارمصرف در دو نوع گیاهی و پلاستیکی برای انواع نوشیدنی سرد و گرم
  • محفظه نگهدارنده نوشیدنی‌های خنک در فصول گرم و سماور یا فلاسک برای سرو نوشیدنی گرم در فصول سرد
  • ظرف برای سرو وعده‌های غذایی به تعداد مهمانان
  • سفره یکبار مصرف
  • سطل زباله
  • آب بسته‌بندی یک‌نفره به تعداد کافی

خوراکی های مرسوم برای پذیرایی مراسم ختم

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، خوراکی‌های پذیرایی در مراسم ختم نسبت به فرهنگ و رسوم هر منطقه متفاوت است. شما می‌توانید بسته به ترجیحات و عرف منطقه خود، موارد زیر را در لیست پذیرایی قرار دهید:

  • آش و حلیم
  • اسنک، ساندویچ و فینگر فود
  • سبزیجات و میوه‌جات
  • نان
  • غذاهای اصلی سنتی مانند قیمه، قورمه‌سبزی، زرشک پلو با مرغ، کشمش پلو، سبزی‌پلو با گوشت یا کوبیده
  • دوغ، نوشابه، چای و نسکافه یا انواع آبمیوه‌های طبیعی و شربت در فصل‌های گرم
  • خرما، حلوا یا شله زرد
  • انواع شیرینی مناسب ختم مانند کیک یزدی، پای سیب، نان برنجی، شیرینی زبان یا کشمشی و...

خوراکی های مرسوم برای پذیرایی مراسم ختم

فینگرفود از غذاهای مناسب برای پذیرایی مراسم ختم 

اجرای ایده برای پذیرایی مراسم ختم با تشریفات ثمین

در این مقاله تلاش کردیم تا چند ایده برای پذیرایی مراسم ختم را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید به خوبی از مهمانان پذیرایی کنید. در نهایت دقت داشته باشید که در انتخاب انواع میوه و شیرینی، سادگی را مدنظر قرار دهید تا مجلس از فرم عزا خارج نشود. همچنین مطابق سنت و عرف عمل کنید تا وقار و سنگینی مجلس حفظ شود. شما می‌توانید به سادگی صفر تا صد برگزاری مراسم ختم را به شرکت‌های تشریفات بسپارید تا خیال‌تان از بابت بهره‌وری هزینه‌ها و پیش رفتن کارها به نحو احسن، راحت باشد. ما در ثمین، در تمام مراحل پذیرایی از مهمانان در مراسم ختم یا سایر مجالس، در کنار شما هستیم. تیم با سابقه ما به شما کمک خواهد کرد تا در هر مکان مدنظرتان، به بهترین شکل ممکن از مهمانانتان میزبانی کنید.

سوالات متداول

۱. آیا باید به خانواده متوفی هدیه‌ای داد؟

بله، در بسیاری از فرهنگ‌ها، دادن هدیه به خانواده متوفی به عنوان یک ابراز همدردی و تسلیت معمولی است. هدایای متداول می‌تواند شامل گل، کتاب یا هر چیزی باشد که به عنوان نمادی از حمایت و دلسوزی برای خانواده متوفی ببینند.

۲. چه نوع غذاهایی برای مراسم ختم مناسب است؟

در اکثر موارد، غذاهای سنتی و محلی مورد ترجیح هستند. غذاهایی مانند آش، خورشت، پلو، سالاد و غذاهایی با مواد خوراکی ساده و سبک معمولا مناسب هستند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که انتخاب‌های غذایی برای مراسم، با فرهنگ و عادت‌های خانواده متناسب باشد و احترام مهمانان را حفظ کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW