تشریفات عروسی و خدمات مجالس ثمین

عیدی برای عروس چه ببریم؟

30 دی ، 1402
تشریفات ثمین

بنابه آداب و رسومی که در بسیاری از شهرهای ایران وجود دارد خانواده داماد موظف هستند در سال اول ازدواج، برای عروس عیدی ببرند. اگر شما هم در خانواده خود تازه‌عروسی دارید که باید در مناسبت‌ها و عید‌های پیش رو به او عیدی بدهید و هنوز نمی‌دانید عیدی برای عروس چی میبرن، تا انتهای این مطلب با همراه باشید تا درباره زمان عیدی بردن و بهترین هدیه‌هایی که می‌توانید به عروس خود بدهید، صحبت کنیم. 

زمان عیدی بردن برای عروس

قبلا درباره وظایف خانواده داماد در بله برون حرف‌هایی به میان آورده‌ایم، اما در برخی شهرها رسم بر این است که با فرا رسیدن اولین مناسبت شاد یا عید بعد از ازدواج دو جوان هم برای عروس هدایایی برده شود.

در برخی شهرها علاوه بر این رسم، رسم دیگری هم وجود دارد که خانواده داماد باید در برخی عیدهای خاص مانند شبِ یلدا (شبِ چله) یا اولین عید نوروز حتما به عروس هدیه بدهند.

لیست وسایل عیدی برای عروس

یکی از مهم‌ترین سوالات هر خانواده‌ای که پسرشان به تازگی داماد شده این است که عید نوروز عیدی برای عروس چی میبرن. به طور کلی شب یلدا و عید نوروز دو مناسبت مهمی هستند که غالبا خانواده‌ها در دورهمی‌هایشان سنت عیدی بردن برای عروس را اجرا می‌کنند، اما چون عید نوروز مهم‌ترین و محبوب‌ترین عید ما ایرانی‌هاست، برای خانواده‌ داماد از جهت عیدی برای عروس بردن اهمیتی دوچندان دارد. نوروز به کنار، می‌دانید شب یلدا برای عروس چی میبرن؟

البته بنابر رسوم اقوام مختلف ایرانی، هدایایی که در این عید برای عروس می‌برند با یکدیگر فرق دارد. اما ما در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که به طور کلی خانواده داماد چه چیزهایی را به عنوان عیدی برای عروس می‌برند.

به این نکته توجه داشته باشید که در لیست زیر به جز لباس نو سایر موارد را می‌توانید به دلخواه حذف یا چیزهایی را به آن اضافه کنید. همه‌چیز بستگی به رسومات منطقه شما، بودجه‌ای که می‌خواهید هزینه کنید و سلیقه‌تان دارد.

عیدی برای عروس چی میبرن

وسایل عیدی برای عروس

لباس نو

در رسم عیدی بردن برای عروس، خرید لباس نو برای عید نوروز بسیار مهم است. داماد حداقل یک ست لباس که شامل مانتو، شلوار، شال، روسری و همچنین یک دست لباس خانگی برای عروس تهیه می‌کند.

خانواده داماد لباس‌های خریداری‌شده را در کنار سایر هدایا درون باکس‌های زیبا قرار داده و به عروس هدیه می‌دهند. در برخی از مناطق ممکن است رسم باشد که خانواده داماد با سلیقه خود این لباس‌ها را خریداری کنند. امروزه اما، عروس همراه داماد برای انتخاب و خرید لباس می‌رود تا لباس‌های موردپسند خود را تهیه نماید.

طلا

در برخی شهرها رسم بر این است که خانواده داماد در کنار عیدی‌های خود حتما یک قطعه طلا نیز به عروس هدیه دهند. حتی اگر سایر هدایا حذف شود، خریدن طلا نباید کنار گذاشته شود. انتخاب طلا به توان مالی خانواده داماد بستگی دارد. و می‌تواند یک سرویس طلا باشد یا یک النگو، دستبند، انگشتر طلا یا سکه تمام، نیم‌سکه، ربع‌سکه یا سکه‌ گرمی.

هفت سین

رسم جالبی که در برخی شهرهای ایران برای گرامی داشتن سنت عیدی دادن به عروس در عید نوروز وجود دارد، بردن یک ست هفت‌سین برای عروس است. خانواده داماد یک سینی هفت‌سین را به سلیقه چیده، تزئین می‌کنند و به خانه عروس می‌برند.

چادر و پارچه چادری

هدیه دادن چادرهای رنگ روشن، پارچه‌های چادر مجلسی گران‌قیمت یا پارچه‌های مجلسی یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در برخی شهرها به عنوان عیدی برای عروس رواج دارد.

سررختی!

یکی از نکات جالب‌توجه در رسومات عیدی بردن برای عروس، چیزی است که به آن سررختی می‌گویند. در واقع گاهی خانواده داماد برای احترام گذاشتن به خانواده عروس‌شان، نه فقط برای عروس بلکه برای خانواده درجه یک او نیز عیدی می‌برند. این هدیه‌ها معمولا لباس و پارچه‌های مجلسی هستند و به پدر، مادر، برادر و خواهر عروس اهدا می‌شوند. 

چند ایده عیدی داماد برای عروس

علاوه بر مواردی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، ایده‌های جدیدتری هم برای عیدی به عروس وجود دارد که می‌تواند این سنت را دل‌چسب‌تر و خوشایندتر سازد. در ادامه به چند مورد از این ایده‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. گوشی هوشمند: یکی از کادو‌های جذابی که شما می‌توانید به عنوان عیدی عروس، تقدیم عروس‌تان کنید، گوشی موبایل است. یکی از مزایای خرید گوشی موبایل این است که بسیار کاربردی بوده و قطعا عروس را خوشحال خواهد کرد. البته ممکن است کمی خرج و مخارج‌تان با این عیدی بالا برود!
  2. ساعت هوشمند: خرید یک ساعت هوشمند باکیفیت نیز می‌تواند کادو بسیار مناسبی برای عیدی عروس در نوروز باشد. به‌خصوص که این ساعت‌ها در بین جوانان، بسیار محبوب است و با هر بودجه‌ای هم می‌توانید یک ساعت باکیفیت تهیه کنید.
  3. تور مسافرتی: یک ایده فوق‌العاده به ویژه برای ایام عید نوروز، هدیه دادن یک تور مسافرتی یا زیارتی (بسته به سلایق و عقاید عروس و داماد) است. شما با دادن چنین هدیه‌ای می‌توانید یک تعطیلات نوروزی به یادماندنی را برای عروس و داماد خلق کنید.

عیدی برای عروس چی میبرن

ساعت هوشمند هدیه داماد به عروس در عید

عیدی برای عروس از طرف خانواده عروس

یکی از رسوماتی که در برخی مناطق کشورمان مانند مناطق ترک‌زبان وجود دارد، عیدی بردن خانواده عروس برای دخترشان است. معمولا خانواده عروس در طول سال اول ازدواج دخترشان، در اعیاد مختلف، شب یلدا و تولد دخترشان، برای او هدایا و کادوهای متعددی می‌برند.

معمولا این رسم در طول سال اول بعد از عروسی انجام می‌شود، اما بسته به فرهنگ خانواده‌ها عیدی مادر عروس به دخترش می‌تواند تا دو یا سه سال ادامه پیدا کند. 

این رسم که در آستانه عید نوروز پررنگ‌تر می‌شود معمولا با دادن هدایایی مثل آجیل شب عید، انواع مختلف شیرینی‌های محلی منطقه، کارت هدیه و پول نقد، لباس و حتی وسایل آشپزخانه همراه است.

عیدی خانواده عروس به داماد

حالا که به سوال «عیدی برای عروس چی میبرن» جواب دادیم و چند ایده خوب در اختیارتان گذاشتیم، امیدواریم که فکر نکنید عید نوروز برای تازه‌داماد باید خشک و خالی برگزار شود. قانون عمل و عکس‌العمل می‌گوید خانواده عروس هم باید برای داماد عیدی ببرند. حالا اینکه چه چیزهایی می‌توان برای عیدی داماد تهیه کرد را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

ساعت مچی

ساعت یکی از انتخاب‌های بسیار مناسب و جذاب به عنوان عیدی برای تازه‌دامادها محسوب می‌شود. بیشتر آقایان علاقه‌مند هستند که ساعت‌های شیک و متفاوت را به عنوان اکسسوری داشته باشند. با در نظر گرفتن بودجه خود می‌توانید ساعت مد نظرتان را انتخاب کنید.

کت و شلوار

کت‌وشلوار می‌تواند انتخاب خوبی برای هدیه دادن به داماد باشد. کت‌وشلوار چیزی است که آقا در هر مهمانی و مراسمی به آن نیاز خواهد داشت و از طرفی یک هدیه باارزش محسوب می‌شود. با توجه به سلیقه داماد می‌توانید کت‌وشلوار اسپرت یا رسمی خریداری کنید. اگر قصد دارید داماد را سورپرایز کنید، حواس‌تان باشد که درباره سایز و مدل موردعلاقه او اشتباه نکنید. ‌اما بهترین راه این است که برای خرید کت‌وشلوار، داماد هم حضور داشته باشد و مدل مورد پسند خود را انتخاب کند.

سکه

اگر می‌خواهید عیدی‌ای به داماد بدهید که در زمان گرفتاری به دادش برسد، سکه انتخابی فوق‌العاده است. شما با در نظر گرفتن بودجه خود می‌توانید سکه تمام یا نیم‌سکه و ربع‌سکه خریداری کنید، اما اگر بودجه کافی ندارید از سکه‌های گرمی غافل نشوید.

عطر و ادکلن

استفاده از عطر و ادکلن و به طور کلی بوی خوش، در فرهنگ ما بسیار پسندیده است. به همین علت هدیه دادن عطر به داماد خانواده می‌تواند بسیار خوشایند باشد.

وسایل بهداشتی

می‌توانید لوازم آرایشی و بهداشتی را نیز به خرید خود اضافه کنید که خرید آن سلیقه‌ای است. به عنوان مثال می‌توانید واکس مو، ژل مو، کیف و وسایل اصلاح و برس را به عنوان عیدی خانواده عروس به داماد در نظر بگیرید.

نکاتی در مورد کادوی عیدی به عروس

برای خرید عیدی برای تازه عروس، رعایت برخی نکات ضروری است. در این قسمت به نکاتی در مورد خرید عیدی برای عروس و داماد اشاره می‌کنیم که با دانستن و رعایت آنها می‌توانید بهترین کادو عید را برای عروس خود تهیه کنید.

  • یکی از نکات مهم در خرید عیدی این است که کادو باید با عشق و علاقه انتخاب شود. یک هدیه شیک و مناسب، شخصیت و سلیقه خانواده شما را به عنوان خانواده داماد نشان می‌دهد و باعث افزایش محبت و علاقه بین شما و عروس‌تان می‌شود.
  • کافی است یک هدیه باکیفیت و زیبا بخرید، آن را به خوبی تزئین کنید و با محبت و گشاده‌رویی به عروس خود بدهید. نیازی نیست که خود را بیش از حد درگیر تجملات و چشم‌ و هم‌چشمی‌ها کنید، آن چیزی که روابط شما را محکم و عمیق می‌سازد، عشق و محبت نهفته در هدیه دادن است.
  • برای خرید لباس عیدی برای عروس، بهتر است خودِ او هم حضور داشته باشد یا اگر می‌خواهید عروس‌تان غافلگیر شود، از قبل به بهانه‌های مختلف از لباس موردعلاقه و موردنیاز او اطلاع کسب کنید.
  • توجه داشته باشید که آداب و رسوم اقوام مختلف، با یکدیگر فرق دارد. بنابراین در خرید عیدی به آداب خانواده خودتان و خانواده عروس‌تان توجه کنید تا هدیه‌ای متناسب تهیه نمایید.

در شهر شما عیدی برای عروس چی میبرن؟

رسم عیدی‌ بردن برای عروس و داماد یکی از رسومات پررنگ ایرانی است که در هر منطقه بسته به فرهنگ و آداب آن شهر برگزار می‌شود. به طور کلی، چون عروس تازه‌وارد است و خانواده داماد می‌خواهند در قلب او جا باز کنند، در پی این هستند که عیدی برای عروس چی میبرن تا با یک هدیه ارزنده و خوب، به عروس نشان دهند که از ورود او به خانواده‌شان خوشحال‌اند. از سوی دیگر خانواده عروس نیز برای دامادشان عیدی‌ تهیه کرده و تقدیم او می‌کنند. حتی می‌توان با برگزاری مراسم خصوصی شام یا یک مهمانی با حضور خانواده عروس در تالار، مراسم رد و بدل کردن هدیه‌ها را برگزار کرد. اگر چنین تصمیمی گرفتید، تشریفات ثمین امور تدارکات و برگزاری مجالس را برایتان آسان کرده است.

سوالات متداول

1. در فرهنگ مردم ایران، برای عیدی عروس چه چیزی معمول است؟

برای عیدی عروس در فرهنگ ایران، افراد معمولا به عنوان هدیه عروس یک سری اشیای خاص تهیه می‌کنند. این اشیا ممکن است جواهرات، لباس‌های زیبا، وسایل آرایشی، یا لوازم خانه‌داری مانند وسایل آشپزخانه یا تزئینات منزل را شامل شود.

2. چه نکاتی را در انتخاب هدیه عروس برای عیدی باید مد نظر داشت؟

در انتخاب هدیه عروس برای عیدی، مهم است تا به سلیقه و شخصیت عروس توجه شود. همچنین، انتخاب آیتم‌های کاربردی و مفید برای زندگی آینده آنها نیز می‌تواند خوشحالی و راضی بودن عروس را افزایش دهد. به عنوان مثال، لوازم خانه مانند کالای خواب و زیورآلات و اکسسوری گزینه‌های خوبی برای هدیه عروس به حساب می‌آیند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LerJxMdAAAAAPJW8bBw_VGAxoQSLjqAJlPopHKW